Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

”Ökade sjö- och järnvägstransporter ger marginell hållbarhetsnytta”

Publicerad: 30 augusti 2021, 09:39

Förutsatt att vägtransporterna elektrifieras eller görs med alternativa bränslen så får en överflyttning av gods till sjö- och järnvägstranporter en marginell klimatnytta, enligt ny forskning.

Foto: shaunl

Mer sjö- och järnvägstransporter spelar marginell roll för miljö och klimat, förutom luftkvaliteten som skulle förbättras, visar studier av överflyttning av gods från vägnätet. Det är enligt VTI viktigt att fokusera på miljömålen i stället för att se överflyttningen som ett mål i sig.


Ämnen i artikeln:

LuftföroreningarHållbara Transporter

Överflyttning av gods från väg till järnväg och sjöfart bör ses som ett av flera medel för att uppnå miljökvalitetsmålen och inte som ett mål i sig. Det har VTI och Göteborgs universitet kommit fram till i ett forskningsprojekt där de under tre år studerat hur överflyttning av gods kan bidra till att uppfylla miljökvalitetsmålen.

Enligt studien skulle överflyttning från väg till järnväg och sjö spela en marginell roll för miljö och klimat, givet förväntad teknisk utveckling och effektivisering av framför allt vägtransporterna. Däremot skulle miljömålet ”frisk luft” gynnas av minskat slitage på vägbanan.

– På järnvägen finns en kraftig begränsning i spårkapacitet. När det gäller överflyttning av gods från väg till sjö visar våra beräkningar att det är positivt för klimatet nu, men enligt Trafikverkets beräkningar är det inte självklart att det fortfarande är positivt 2030 på grund av elektrifieringen och användningen av alternativa bränslen i vägtransportsektorn. Det är en dynamik i hela transportsektorn som gör att det inte är självklart vad som blir positivt för klimatet på sikt. Det är märkligt att Trafikverket i sin prognos för 2040 enbart har tittat på hur vägsektorn ska uppnå klimatmålet och inte analyserar den tekniska utvecklingen för sjöfart och järnväg, säger Inge Vierth, utredningsledare på VTI, till Aktuell Hållbarhet.

I dag invigs en ny färjelinje mellan Nynäshamn, Visby och Rostock, som får stöd i form av regeringens ekobonus för att ge mer miljöeffektiva transporter. Inge Vierth kan inte i nuläget uttala sig om satsningens miljöeffekter.

Läs VTI och GU:s rapport 

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News