Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Oklara regelverk om elsparkcyklar ses över

Publicerad: 11 Juni 2020, 09:04

I dag finns ingen lagstiftning som kan förbjuda slarvig parkering av elsparkcyklar i friflytande mobilitetstjänster.

Foto: Janerik Henriksson TT

Kommunerna har begränsade möjligheter att styra och reglera den växande verksamheten med hyrsparkcyklar. Transportstyrelsen ser nu över verksamheten med ett förslag om ett nytt regelverk i mars 2021.


I en delrapporten om friflytande mobilitetstjänster går Transportstyrelsen igenom rättsläget och konstaterar att det saknas ett fungerande regelverk. Den rättspraxis som finns är en hovrättsdom från 2013. En uthyrare av Segways fälldes för brott mot lokala ordningsföreskrifter då tvåhjulingarna ansågs vara permanent uppställda utanför uthyrningsbutiken. Den domen går dock inte applicera på dagens affärsmodeller, enligt den aktuella rapporten. 

”Transportstyrelsen har svårt se att en uppställning av enstaka eldrivna enpersonsfordon som sker helt i linje med gällande parkeringsregler, skulle kräva tillstånd enligt ordningslagen bara för att de är avsedda att användas för försäljnings- eller uthyrningsverksamhet. Det är tillåtet att parkera cyklar på gång och cykelbanor, så länge det inte stör eller hindrar annan trafik”, skriver Transportstyrelsen. 

Istället för att åberopa lagen har kommuner och uthyrningsföretagen tagit fram frivilliga avsiktsförklaringar. I en sådan åtar sig till exempel staden att upplåta mark där elsparkcyklar kan hyras eller lämnas, så kallade hotspots. Bolaget bestämmer själv om användandet av hotspots ska vara tvingande för kunderna eller om det ska ske genom incitament.

Detta är den första av tre rapporter om eldrivna enpersonsfordon. Den andra, som kommer i höst, handlar om olyckor och olyckstillbud, den tredje ska innehålla en nulägesbeskrivning och en internationell utblick. Uppdragets resultat i sin helhet samt förslag till regeländringar ska redovisas den 1 mars 2021.

Läs rapporten 

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.