Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Rabatt på elbilar kan ge motsatt effekt

Publicerad: 17 November 2010, 10:42

Regeringens utlovade superkredit till miljövänliga bilar kan i själva verket resultera i höga utsläpp och snedvriden teknikutveckling. Det menar trafikexperten Magnus Nilsson i en artikel på DN-debatt.


Ämnen i artikeln:

Eu

Regeringens utlovade inköpsrabatt på 40 000 kronor till bilar som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer är tänkt att göra bilparken mera bränslesnål – men med EU-reglerna kan bonusen få rakt motsatt effekt, menar miljökonsulten Magnus Nilsson, vice ordförande i European federation for Transport and Environment

Det är i första hand elbilar som kan komma ned i så låga utsläppsnivåer. Samtidigt säger EU-lagstiftningen att varje såld elbil ger fabrikanterna rätt att sälja 3,5 andra bilar – utan tuffa utsläppskrav. Den paradoxala effekten blir då att för varje ny elbil som säljs får biltillverkarna möjlighet att sälja flera riktigt bränsleslukande bilar.

Så här kan matematiken se ut. En bilfabrikant som enbart säljer bensin- och dieselbilar måste ned i ett snitt under 130 gram per km från och med år 2012. Men en fabrikant som även säljer elbilar har med EU:s regler rätt att sälja 3,5 bränsleslukande bilar så att de totala utsläppen i själva verket blir högre än dagens snitt.

Effekten kan därför bli förödande, menar Magnus Nilsson. Regeringens utlovade ”supermiljöbilsbonus” innebär på detta sätt att svenska skattemedel riskerar att bromsa utvecklingen mot bränslesnålare bilar.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Eu

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.