Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Så klimatsmart är en 52-timmars tågresa genom Europa

Publicerad: 5 Februari 2020, 15:34

En tågresa Luleå-Barcelona tar 52 timmar och är 90 procent mer klimatsmart än flyget.

Foto: Okänd medresenär

Klimatpåverkan från en tågresa Luleå-Barcelona är 90 procent lägre för hela resan jämfört med flyg på fossila bränslen. Det konstaterar Swecos hållbarhetschef Mattias Goldmann, som möttes av kritik och misstänksamhet när ha för ett par veckor sedan på sociala medier deklarerade att han för en jobbresa valde att ta tåget på sträckan.


Mattias Goldmann blev själv förvånad över mängden negativa reaktioner när han berättade om sin 52-timmarsresa på social medier. Förutom diverse smädelser fylldes kommentarfältet av kritik och påståenden om att fossilt producerad el driver tågen i Europa. Men det stämmer inte. 

– Sammantaget var klimatpåverkan från min resa 90 procent lägre jämfört med flyg på fossila bränslen och nästan ofattbara 99 procent lägre i Sverige och Tyskland, säger Mattias Goldmann.

Genom Sverige gick resan med SJ hela vägen, med 100 procent Bra Miljöval-el från enbart förnybara källor, främst vattenkraft och vindkraft. 

I Danmark är det tågbolaget DSB som gäller och sträckan Köpenhamn-Hamburg går på fossil diesel trots att tåget åker rakt under ledningar som andra tåg använder. 2027 ska Fehmarn Bält-tunneln öppnas, ingen räknar med elektrifiering innan dess och inte heller med att DSB byter till biodrivmedel. 

DSB anger ett snitt på 23 gram koldioxid per kilometer och passagerare, för IC3-tågen som används till Hamburg, nästan exakt 50 procent lägre än snittet för alla deras Intercity-tåg. Det beror på god beläggning och minskad förbrukning när sträckan är längre och stoppen färre. 

Genom Tyskland gick resan vidare med Deutsche Bahn och alla deras ICE, IC och EC tåg drivs i dag med 100 procent förnybar energi inom Tyskland, vilket gör DB till Tysklands största användare av förnybar energi. 

- Detta tar man lätt reda på med en googling, liksom att DB år 2050 ska vara 100 procent klimatneutralt och att 70 procent av deras järnvägsnät ska vara elektrifierat inom fem år. 

I Schweiz sker genomresor med statliga SBB som anger att de har högst kapacitetsutnyttjande i världen, alla sträckor är elektrifierade och de använder i snitt 90 procent vattenkraft från anläggningar de äger själva. Resterande 10 procent kommer från kärnkraft.

I Frankrike är det SNCF som gäller, Frankrikes största industriella energianvändare, med målet att minska koldioxidutsläppen med 25 procent mellan 2015 och 2025 genom att öka andelen vattenkraft, vind- och solel. 2016 var koldioxidutsläppen per passagerare 8,3 gram per kilometer. 

I Spanien är Renfe det nationella tågbolaget, med en huvudsakligen elektrifierad tågflotta. I deras 2030-plan anges att de överväger att köpa grön el, men i dag körs tågen på nationell elmix som till ungefär 40 procent består av förnybart. 

Och hur tog du dig hem från Barcelona? 

– Då tog jag flyget, jag är inte Greta Thunberg. Jag tänker att man kan visa att det går att bidra till minskat klimatavtryck när det är praktiskt möjligt. 

Läs en detaljerad uträkning på Mattias blogg 

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.