tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Så ska regeringen lägga om Sveriges järnvägspolitik

Publicerad: 27 december 2022, 10:44

Delar av västkustbanan monteras ner efter nya sträckningen genom Hallandsåsen.

Foto: Björn Lindgren/TT

Miljöpartiets profilfråga, en höghastighetsbana genom södra delen av Sverige, kastas nu i papperskorgen av den nya regeringen. Och en stor del av allt nedlagt arbete tycks vara bortkastat. Trafikverket får en rad nya uppdrag för att förverkliga regeringens nya järnvägspolitik.

Ämnen i artikeln:

Hållbara TransporterRegeringen

Jesper Saltebro

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se


Dagen före dopparedagen blev det lite mer klart hur Sveriges nya järnvägspolitik ska föras. Redan i höstbudgeten stod det klart att de rödgrönas satsning på en höghastighetsbana ska skrotas. Nu ger regeringen en rad olika uppdrag till Trafikverket som skvallrar om den nya inriktningen. Pengarna som skulle gått till en höghastighetsbana ska i stället läggas på vägunderhåll, utbyggd laddinfrastruktur och förbättrat järnvägsunderhåll, menar regeringen.

”Allt arbete som har lagts ner kan inte tas till vara. Det innebär dock en mycket stor besparing, framför allt på några års sikt, att inte fullfölja de nya stambanorna för höghastighetståg”, skriver regeringen i en kommentar.

Järnvägsbranschen har sett de nya stambanorna för höghastighetståg som ett välkommet tillskott som kan avlasta dagens tungt trafikerade järnvägsnät. Samtidigt hade de kunnat bidra till att bygga bort vissa flaskhalsar, bland annat på sträckan mellan Göteborg–Borås.

Regeringen anser att när de nu lägger om växlarna i Sveriges järnvägspolitik kan pengarna snabbare komma till nytta. Allt arbete förknippat med en höghastighetsbana läggs ner, men förstärkningar på vissa sträckor är fortfarande högaktuella. Ostlänken (Järna–Linköping) ska fortsätta som planerat – dock ska det utredas om arbetet kan bli billigare utan att färdigställandet senareläggs. För sträckan Göteborg–Borås kommer det bli en utredning hur den kan förstärkas utan att tågen ska kunna köra snabbare än 250 kilometer i timmen. Arbetet med sträckan Hässleholm–Lund avslutas omedelbart men kan komma att stärkas i framtiden. Det ska nämligen Trafikverket också utreda, men med ett bredare fokus på hur hela Skånes järnvägsnät kan stärkas.

Västsvenska handelskammaren har tidigare varit kritisk till beskedet om att lägga ner satsningen på en höghastighetsbana. Som svar på regeringens nya järnvägspolitik skriver dess vd Johan Trouvé på Twitter: ”Just nu radar den nya regeringen upp dåliga nyheter för näringslivet.”

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev