Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Så ska ”vägtåg” minska utsläppen från transporter

Publicerad: 10 November 2009, 09:39

En konvoj där bilen styrs av ett ledfordon kan i framtiden minska persontrafikens belastningar på miljö och klimat.


Ämnen i artikeln:

TrafikMotor

Egentligen handlar det om att vi alla i framtiden kan få en privatchaufför, fast denne inte råkar sitta i vår egen bil. Ett projekt är på gång i Spanien Projektet är finansierat som en del av europakommissionens Framework 7, med namnet Sartre (Safe Road Trains for the Environment) och handlar helt enkelt om att både öka säkerheten på motorvägarna, spara bränsle och låta bilförarna göra annat medan de ändå bara transporteras långa händelselösa sträckor, som att läsa tidningen, se på TV eller arbeta.

När en bil närmar sig en konvoj tar den emot en radiosignal som berättar att det rör sig om en konvoj och var den är åp väg. Bilen signalerar till konvojen att den vill hänga på, och blir accepterad, varvid ledarfordonet tar över styrningen och packar konvojen så tätt som möjligt för att minska luftmotståndet. När en bil vill ur konvojen signalerar den detta till ledaren, som då ordnar en lite större lucka så bilen kan ta sig ur.

Med hjälp av en ledarbil ska upp till åtta andra bilar, lastbilar och bussar kunna hänga på helt automatiskt i en konvoj och styras av ledarbilen, som naturligtvis körs av en professionell chaufför. Påhängsbilarna styrs inte autonomt, utan med radiosignaler från ledarbilen. Den enskilde föraren tar först över när det är dags att lämna konvojen.

Idén
med ledarbil har uppkommit eftersom den gamla idén med att lägga ut kablage längs alla motorvägar som kan styra fordon på ett säkert sätt, lades på is på grund av de astronomiska kostnaderna. Dessutom har det ju fördelen att om en ledarbil går sönder kan alla andra ledarbilar fortsätta åka, men om kabeln slutar fungera stannar hela motorvägen.

Med detta hoppas EU kunna minska bränsleförbrukningen, restiderna och trafikstockningarna. Estimat visar att bränsleförbrukningen skulle kunna minskas med uppåt 20%, helt enkelt genom att folk inte får köra som grisar utan tvingas hålla optimal hastighet.

Bilarna har egen servoutrustning och sensorer som samlar information om konvojen och vägen runt omkring, och överlämnar denna till ledarbilen, så den kan planera konvojen exakt.

Det finns psykologiska barriärer som måste beaktas och övervinnas. Hur ska en konvoj planeras? Känner sig bilförare osäkra om de hamnar mellan två lastbilar? Eventuellt måste man kunna sortera om konvojen under gång. Måste alla bilar i konvojen ha blinkande varningsblinkers hela tiden, eftersom de har begränsad manöverförmåga? Och framför allt: Vad är vi villiga att betala för att någon annan kör oss på motorvägen?

Biltillverkarna
kommer sannolikt att se detta som ett gyllene tillfälle att tillverka en ny kader bilar speciellt inrättade för förarlös framfart. Satellit-TV, kaffemaskin, arbetsbord och Internetanslutning längs motorvägarna är tänkbara utvecklingsvägar om Sartre blir verklighet.

Resultatet av detta kommer sannolikt att bli en ny typ av pendling, med ”pendeltåg” på vägarna, som kör på bestämda tider, till bestämda destinationer. Bilförarna kommer sannolikt att kunna abonnera på en plats i exempelvis 8.23-konvojen till Märsta, som man vet alltid passerar förbi ens påfart vid den tiden på morgonen. När man börjar närma sig Märsta tutar en signal i bilen och det är dags att lägga undan patiensen och börja styra själv.

Intressanta säkerhetsproblem uppstår naturligtvis. Vad händer om en bil inte svänger av som planerat, för att föraren har somnat, dött eller insjuknat? Vad händer om servosystemet i en bil går sönder så att den inte längre kan fjärrstyras, i 120 km/t på motorvägen? Och föraren har somnat?

De enda som inte gillar det är sannolikt machosarna som måste bränna på i 340 km/t på Autobahn.

Projektledaren
Ricardo UK Ltd. berättar: http://www.ricardo.co.uk/en-gb/News–Media/Press-releases/News-releases1/2009/Cars-that-drive-themselves-can-become-reality-within-ten-years

Jörgen Städje

Ämnen i artikeln:

TrafikMotor

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.