Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Så utsläppsfuskade Mitsubishi med 600 000 bilar

Publicerad: 20 April 2016, 10:07

Mitsubishis bilmodell eK Wagon är en av de bilar som omfattas av fusket.

Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mitsubishi_eK_Wagon.jpg

Bolaget ber om ursäkt för att det i strid med japansk lag använt en metod som gett mer fördelaktiga resultat.


I dag skickade den japanska biltillverkaren Mitsubishi ut ett pressmeddelande om att bolaget utfört utsläppstester på ett felaktigt sätt för att få fram bättre siffror för bränsleförbrukning än i verkligheten. Bolaget konstaterar också att metoden inte är förenlig med japansk lagstiftning.
Uttalandet släpptes efter rykten om utsläppsfusk, något som fick Mitsubishiaktien att rasa på Tokyobörsen, rapporterar SvD. Totalt handlar det om över 600 000 bilar. Mitsubishi nämner mini-modellerna eK Wagon, eK Space, Dayz och Dayz Roox, de senare två har levererats till Nissan sedan juni 2013.
”Vi har beslutat att stoppa produktion och försäljning av de bilar det gäller. Nissan Motors har också stoppat försäljning av bilarna”, skriver bolaget i sitt uttalande där det också ber om ursäkt till alla sina kunder och intressenter.
Mitsubishi och Nissan kommer nu att diskutera kompensation kopplat till fusket. En internutredning kommer att inledas för bilar som tillverkas för utländska marknader. Utredningen kommer att göras av en kommitté bestående av externa experter och resultatet kommer att publiceras så snart som möjligt, enligt bilföretaget.

Det var Nissan som upptäckte avvikelser i siffror över bränsleförbrukning under utvecklandet av nästa generations mini-bilar, enligt uttalandet. Nissan hörde av sig till Mitsubishi och bad bolaget se över siffrorna. Under den internutredning som nu har gjorts upptäcktes att Mitsubishi använt sig av värden för däck- och luftmotstånd när bilen rör sig, så kallat running resistance value, ett mått som har gett mer fördelaktiga siffror än verklig bränsleförbrukning.

Mitsubishis pressrelease om felaktiga mätmetoder.

Martina Frisk

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.