Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Så vill Fossilfritt Sverige få fart på tjänstebilsutmaningen

Publicerad: 6 Mars 2020, 10:59

Hittills i år är 29 procent av alla nyregistrerade bilar miljöbilar jämfört 13 procent samma period förra året.

Foto: AP Photo Koji Sasahara

Fossilfritt Sverige testar ett nytt grepp. Via en ny hemsida uppmanas allmänheten att nominera företag till Fossilfritt Sverige tjänstebilsutmaning.


Nu presenterar Fossilfritt Sverige en ny satsning. Det är en ny hemsida där allmänheten kan nominera fler företag och organisationer som man tycker borde bidra till att ställa om fordonsflottan och där man kan få svar på vanliga farhågor om miljöbilar. 

På hemsidan ges även svar på frågor om räckvidd, gaspriser, säkerhet och miljöpåverkan – sådant som ofta kommer upp när miljöbilar diskuteras.

125 företag, kommuner och regioner med en sammanlagd tjänstebilsflotta på cirka 13 700 bilar har hittills antagit Fossilfritt Sveriges tjänstebilsutmaning. De kommer enbart köpa eller leasa miljöbilar som tjänste- och förmånsbilar. 

”Ett teknikskifte på personbilssidan är nödvändigt för att vi ska kunna nå 70-procentsmålet. Vi har nu fått politiska förutsättningar från EU genom krav på minskade koldioxidutsläpp från personbilar och ett bonus-malus-system på plats i Sverige. Tjänstebilsutmaningen visar att också efterfrågan på de här bilarna finns”, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, i en kommentar. 

På förslag från regeringen är det elbilar (inklusive vätgas), laddhybrider och biogasbilar som kommer att ingå i den nya miljöbilsdefinitionen och det är också dem det handlar om i Tjänstebilsutmaningen. Hittills i år utgör de 29 procent av alla nyregistrerade bilar vilket kan jämföras med knappt 13 procent samma period förra året. I princip alla de stora biltillverkarna kommer med nya modeller under året. 

Hälften av alla nya bilar i Sverige köps av företag, och bilarna de köper eller leasar nu är de som kommer ut på begagnatmarknaden om några år. 

Besök den nya hemsidan  

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.