Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Så vill Gröna Bilister att nya bilar miljödeklareras

Publicerad: 18 augusti 2021, 09:16

Miljöorganisationen Gröna Bilister presenterar i dag en skiss på hur en miljö- och energideklaration för nya bilar skulle kunna se på bilföretagen hemsidor och på plats där nya bilar säljs.

Foto: Gröna Bilister

Sverige har halkat efter andra länder när det gäller miljörelaterad konsumentupplysning om bilar. Men nu är ny lagstiftning på gång. Som inspiration presenterar Gröna Bilister i dag ett förslag till miljödeklaration som skulle göra Sverige bäst i klassen.


Ämnen i artikeln:

MotorGröna BilisterEnergi och Miljö

Detaljerad miljö- och energideklaration som sedan länge finns på vitvaror är nu på gång för bilmarknaden. Om remisser och utredningar fortgår enligt plan ska en ny lag vara på plats 1 april nästa år. 

Regeringen har skickat ut ett enkelt lagförslag på remiss. Den har också gett Energimyndigheten ett bredare uppdrag att utreda en mer långtgående miljödeklaration som tar hänsyn till fordonets hela livscykel. 

Miljöorganisationen Gröna Bilister går händelserna i förväg och presenterar i dag en skiss på hur en sådan miljö- och energideklaration skulle kunna se ut.

”Den första oktober blir Sverige först i världen med miljödeklaration av drivmedel och många länder betraktar oss nyfiket. Låt oss ta ett skutt förbi alla de länder som är bättre än vi på konsumentupplysning om fordon och bli en inspiratör även när det gäller miljödeklaration av bilar”, säger föreningens ordförande Marie Pellas, i en kommentar. 

I USA och Frankrike är det redan obligatoriskt att klistra miljö- eller energideklarationer på nya bilar och att det finns webbplatser med kompletterande, kvalitetssäkrade data. Hälften av EU:s medlemsländer har en obligatorisk energideklaration på nya bilar som liknar energideklarationerna på kylskåp. Detta är en följd av EU:s så kallade fordonsmärkningsdirektiv, som de flesta medlemsländer uppfyller till 80 – 90 procent. 

I Sverige är efterlevnaden av EU:s fordonsmärkningsdirektiv lägre än 50 procent. Här finn i dag inga juridiskt bindande krav på konsumentinformation om bilar, bara allmänna råd från Konsumentverket. 

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News