Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

”Satsa på alternativa fartygsbränslen”

Publicerad: 10 September 2015, 09:01

Ett 50-tal norska fartyg drivs med flytande naturgas. I Sverige finns bara ett enda. För att få bort fler miljöfarliga utsläpp från sjöfarten borde regeringen satsa mera på detta bränslealternativ, skriver Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige.


Ämnen i artikeln:

Sjöfart

”Regeringen har nyligen presenterat en ny svensk maritim strategi som tar upp en rad viktiga områden inom utvecklingen av de maritima näringarna. Men trots att regeringen skriver att sjöfartens egna luftutsläpp behöver minska ytterligare, ges inga politiska svar på hur minskningen ska gå till eller hur omställningen till ny teknik och renare bränslen ska snabbas på.

Sjötransporterna är ett av de mest miljöanpassade och klimatsmartaste sätten att transportera gods och varor. Stora volymer kan föras på ett och samma fartyg. Detta fartyg har dock, om det går på traditionell tjockolja, stora utsläpp av inte bara svaveldioxid utan också av kväveoxider, koldioxid och partiklar. Ämnen som påverkar klimatet och havsmiljön men också människors hälsa.

Svaveldirektivet som gäller sedan 1 januari i år är ett viktigt steg för att reglera utsläppen av svavel. Men direktivet räcker inte för att minska sjöfartens miljö- och klimatpåverkan från andra ämnen. Nya politiska initiativ behövs som skulle kunna driva på utvecklingen mot bättre bränslen och tekniker snabbt:

Främja de rena och tillgängliga alternativen. Som alternativ till tjockolja och marin diesel utvecklas nu alternativa bränslen. Flytande naturgas, LNG är på stark frammarsch världen över och lyfts till och med fram av miljörörelsen som ett bra alternativ för sjöfarten. Ett fartyg som drivs med naturgas har inga utsläpp av svavel och minskar även utsläpp av alla andra ämnen. Dessutom minskar risken för förödande oljeutsläpp om fler fartyg går på gas.
 
I Sverige finns idag ett fartyg i
drift vilket kunde byggas med stöd från finska staten. Ett fåtal fartyg har beställts av svenska rederier, men den stora omställningen dröjer. Tack vare den norska kvävedioxidfonden (NOx-fonden) har Norge idag ett 50-tal LNG-fartyg i drift. I Sverige finns inget liknande system för att främja alternativen till tjockoljan. Nu har regeringen chans att visa handlingskraft.

Tillgängliggör alternativa bränslen. Ska nya fartyg kunna drivas med flytande naturgas måste det finnas LNG-terminaler och bunkringsmöjligheter i hamnar. Terminalen i Nynäshamn har möjliggjort för Viking Lines satsning på naturgas och ligger bakom att Destination Gotland beslutat investera i LNG-drift för sina två kommande fartyg. Fler hamnstäder runt om i Sverige är intresserade – men även här går utvecklingen långsamt. Finska staten har gett statsstöd till nya LNG-terminaler i Finland. I Sverige har inget liknande initiativ tagits.

Inför styrande åtgärder i hamnar och farleder. Regeringen lyfter i den marina strategin möjligheterna med miljöstyrande hamnavgifter och farledsavgifter vilket är positivt. En del initiativ har även tagits i bland annat Göteborgs hamn, men det finns mer att göra på fler ställen i Sverige för att snabba på omställningen och regeringen har en viktig roll.

Sjöfartens övergång till renare bränslen är inte längre ett framtidsscenario. Det är här och nu politiska signaler ska ges och initiativ tas för att gynna dessa miljöinvesteringar. Statliga investeringsstöd, marknadsbaserade styrmedel, fondlösningar, hamn- eller farledsavgifter som styr mot renare bränslen är viktiga politiska verktyg.

Våra grannländer visar med olika initiativ att de tar frågan på allvar och att politiken måste bidra. Att inte ta med dessa i den marina strategin är synd, men omöjliggör inte andra politiska initiativ att minska utsläppen och samtidigt ta ett internationellt ledarskap i sjöfartens miljöomställning”.

Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Sjöfart

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.