Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag16.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Störst skattebefrielse för sämsta miljöbilarna

Publicerad: 13 Augusti 2009, 10:19

Regeringen föreslår att miljöpremiesystemet för bilar ersätts med slopad fordonsskatt under de fem första åren. En ordning som får kritik för att missgynna de bästa miljöbilarna.


Ämnen i artikeln:

Motor

Fram till den 30 juni fick den som köpte en miljöbil 10 000 kronor i premie. I stället för kontanta pengar vill nu regeringen att miljöbilsköparen ska slippa betala fordonsskatt under de första fem åren. Enligt regeringens beräkningar blir rabatten på fordonsskatten i genomsnitt 6 000 kronor för fem år. Systemet ska gälla retroaktivt från 1 juli.

Problemet är bara att det redan finns fordonsskattelättnader för miljöbilar. ”Eftersom skatten är lägre ju bättre miljöegenskaper bilen har innebär förslaget i praktiken att de sämsta miljöbilarna ger en större skatterabatt än de bästa”, skriver tidningen Riksdag och Departement.

Utredarna
på Finansdeparte­men­tet är medvetna om att ett sådant faktum kan påverka, men att det är viktigare att gynna miljöbilsförsäljningen generellt än att jämföra bilarna inbördes. De förväntar sig att efterfrågan framför allt kommer att öka på dieseldrivna personbilar och bilar som drivs på gas eller etanol, eftersom de ger större fordonskattbefrielse än bensindrivna personbilar.

De regler som föreslås gälla för att få skattebefrielse ska vara de samma som för miljöbilspremien. Men från 2011 ska hårdare krav ställas på avgasrening. Tanken är också att efter hand skärpa kraven generellt för vilka bilar som ska befrias från fordonsskatten. Syftet är att hålla andelen gynnade fordon konstant.

Innan miljöbilspremien infördes nationellt hade ett femtiotal av Sveriges kommuner egna, lokala premier för dem som köpte till exempel gasdrivna bilar. Nu återinför flera kommuner den lokala premien, bland andra Helsingborg som förutom miljövinsten vill gynna den egna biogastillverkning.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Motor

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.