Mobilitet
Strid om om EU:s elbilsbeslut – ”Sverige får betala för Bulgarien och Ungern”
Publicerad: 1 mars 2023, 10:34
SD är kritiska till EU:s beslut att stoppa försäljning av bilar med förbränningsmotororer år 2035. Foto: Claudio Bresciani/TT
Sverigedemokraterna är hårda kritiker av EU-beslutet att förbjuda förbränningsmotorer till år 2035, vilket kräver övergång till eldrift för dem som köper nytt. Ett argument är att risken är stor att fattigare länder kräver en EU-fond för att bygga ut laddinfrastrukturen, enligt en debatt i Sveriges Radio på onsdagen.
Martin Kinnunen, Sverigedemokraternas klimattalesperson i riksdagen, kritiserar EU-beslutet att förbjuda nyförsäljning av bensin- och dieselbilar och även andra former av förbränningsmotorer till år 2035. Han förklarade sitt motstånd i en debatt i Sveriges Radio P1 på onsdagsmorgonen.
”Det kan få drastiska konsekvenser att förbjuda förbränningsmotorn helt i länder som inte kan bygga ut sin laddinfrastruktur fort nog. Det kan dra EU-medel.”
Han menade att i slutändan får svenskar som betalat för laddinfrastrukturen för elbilarna här i Sverige, då också behöver betala för utbyggnaden i andra länder.
”Vi får betala för vår egen infrastruktur, sedan ska vi bygga ut Ungerns och Bulgariens också”.
Christofer Fjellner, som varit EU-parlamentariker men nu företräder Moderaterna i Stockholm, hade motsatt mening. Han menade att många bilföretag redan beslutat att satsa på elbilar, så förbudet gör ingen större skillnad i praktiken förutom att det är en kraftfull signal till resten av världen.
Ett av de företag som ska gå över till eldrivet är Volvo Cars, och det redan är 2030. Aktuell Hållbarhet har tidigare frågat företag om inställningen till EU:s beslut och fått det här svaret från Merhawit Habte på företagets kommunikationsavdelning: ”Vi välkomnar beslutet då det går i linje med Volvo Cars hållbarhetsambitioner och elektrifieringsstrategi. Vi har länge offentligt förespråkat tydliga politiskt beslutade och vetenskapsbaserade slutdatum för försäljning av bensin- och dieseldrivna fordon. Vi var en av endast två biltillverkare som uppmanade EU att förbjuda försäljning av så kallade ICE-fordon till 2035. ”
I debatten i radion konstaterade Martin Kinnunen att det inte handlar om företagens bästa, utan konsumenternas.
”De företag som beslutat om el vill förstås förbjuda alla konkurrenter. Men det bästa för konsumenter är inte vad Volvo vill.”