Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Studie: Reklam för hållbara transporter lönlöst – ”dränks av stadsjeeps-annonser”

Publicerad: 10 december 2021, 10:45

Annonser för stora bilar motverkar effektivt uppfyllelsen av klimatmål enligt ny studie.

Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

På senare tid har röster höjts för att förbjuda fossilreklam. Enligt en ny studie är reklam för stora bilar mycket effektiva och dränker alla försök att nå ut med budskap om hållbara sätt att transportera sig.


Efterfrågan på stadsjeepar, så kallade SUV:ar, har allt större betydelse för koldioxidutsläppen och en ny studie från forskare vid Weather Institute visar vilken inverkan reklamen har. I studien kontaktades bilägare i Storbritannien som antingen äger en stadsjeep, en vanlig bil eller ingen bil alls. Samtidigt kartlades deras exponering för annonser – både för stadsjeepar och för hållbara transporter såsom bland annat fördelarna med att resa kollektivt.

Efter att ha korrigerat för olika faktorer hos de svarande visade det sig att det fanns ett säkerställt samband mellan att ha utsatts för annonser för stadsjeepar och att äga en stadsjeep eller att önska att man ägde en.

Samtidigt som bilindustrin alltså kan skapa en tydlig efterfrågan genom annonsering så verkar det vara ganska lönlöst att försöka marknadsföra hållbara transportalternativ; åtminstone minskade detta inte lusten att köpa en stadsjeep. Så kallade pro-ekologiska transportbudskap var helt orelaterade till efterfrågan på att köpa en stadsjeep.

”Det innebär att sådana positiva miljöbudskap tycks vara irrelevanta för efterfrågan på stadsjeepar och i praktiken dränks av stadsjeeps-annonser. De här resultaten antyder att regerings- och kampanjgrupper som försöker minska koldioxidutsläpp från stadsjeepar med fördel kan fokusera minst lika mycket på att avsluta annonseringen av stadsjeepar som att sända ut pro-ekologiska transportbudskap till allmänheten”, enligt studien.

Läs studien

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.