Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

T&E: Laddhybriderna kan bli nästa dieselgate

Publicerad: 23 November 2020, 10:20

Laddhybrider släpper ut långt mer än vad tillverkarna lovar, enligt nya mätningar.

Foto: Transport & Environment

Laddhybrider kan släppa ut mer än tolv gånger mer än vad tillverkarna lovar. Det visar en ny rapport.


Miljöorganisationen Transport & Environmnet, T&E, varnar för att biltillverkarnas  klimatlöften kring laddybrider ofta är kraftigt överdrivna. Nya tester som gjorts på laddhybrider i verklig trafik visar på betydligt högre utsläpp än vad biltillverkarna lovar. Enligt T&E kan biltillverkarnas kommunikation kring sina laddhybrider vara ett nytt dieselgate.

När T&E verklighetstestade laddhybriderna BMW X5, Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander släppte dessa bilar ut 28-89 procent mer koldioxid än vad biltillverkarna uppgav i marknadsföringen när bilarna var fullt laddade och körde under optimala förhållanden. När bilarna testades i batteriladdarläget, det vill säga när batterierna laddades i drift, var utsläppen tre till tolv gånger högre än vad biltillverkarna utlovat. 

”Laddhybrider är fejkelbilar som byggts för att klara labbtester och få subventioner, inte för verklig körning. Våra tester visar att laddhybriderna förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de kör fulladdade under optimala förhållanden. Om du inte kör bilarna extremt miljövänligt så skjuter utsläppsnivåerna i höjden. Regeringar bör omedelbart sluta finansiera de här bilarna med skattebetalarnas pengar”, säger Julia Poliscanova, senior fordonsexpert på T&E.

Läs Plug in hybrids: Is Europe Heading for a new Dieselgate? 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.