Mobilitet
T&E: Så bör miljöklassen Euro 7 utformas
Publicerad: 9 november 2021, 10:22
T&E konstaterar att lastbilar har svårt att hålla utsläppen av kväve under gränsvärdena i låga hastigheter. Foto: MarioGuti/ Getty
Nya tester visar återigen att nya lastbilar inte lever upp till miljöklassningens gränsvärden. Nu lämnar miljöorganisationen T&E ett antal förslag till utformningen av den framtida miljöklassen Euro 7.
Lastbilar i miljöklass Euro 6 klarar fortsatt inte utsläppstester i verklig trafik, inte ens när de är helt nya. Det konstaterar miljöorganisationen Transport & Environment, T&E, efter test av en helt ny lastbil från fordonstillverkaren Iveco. Testet visade bland annat att lastbilens utsläpp av kväve överskred de krav som ställts för miljöklassen Euro 6. Den högsta tillåtna nivån för kväveutsläpp i Euro 6 är 690 mg/kWh och den testade Iveco-lastbilen släppte i testet ut 768 gram, det vill säga 11 procent mer än vad gränsvärdet tillät.
T&E:s test visade också att den testade lastbilen hade särskilt höga utsläpp av kväve i städerna där bilen testades i låga hastigheter. Här var utsläppen av kväve nästan dubbelt så höga som utsläppsgränserna i Euro 6. I ett fall under testningen slutade dessutom bilens kontrollsystem för kväveutsläpp att fungera vilket enligt T&E ledde till enorma kväveutsläpp längs vägen.
Miljöklassen Euro 6 infördes år 2014 och EU har satt som mål att lansera en ny miljlklass, Euro 7, år 2025. T&E rekommenderar i sin rapport att klassen Euro 7 sänker utsläppsgränserna till lägsta tekniskt möjliga nivåer, testar och reglerar bilarnas föroreningar vid avgasröret och förbättrar testerna så att lastbilarna uppfyller kraven oavsett när och var de körs. Slutligen vill T&E att Euro 7 utformas så att utsläppsgränserna ska gälla för hela fordonets livslängd.
Läs T&E:s rapport