Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Tesla klarade målet globalt – men i Sverige gick konkurrenten om

Publicerad: 8 januari 2021, 10:58

Tesla Model 3 är inte längre Sveriges mest sålda elbil. Det är i stället Volkswagens ID.3 som under årets sista månad sålde hälften av sin årsförsäljning.

Foto: Pontus Lundahl TT

Under pandemiåret lyckades Tesla gå mot strömmen på den internationella bilmarknaden och pricka sitt försäljningsmål för 2020. I Sverige nyregistrerades nästan 5 000 nya Teslor, men konkurrensen från främst Volkswagen hårdnar.


På en hårt pressad global bilmarknad som tappade 15 procent under 2020 redovisar Tesla en tillväxt på 36 procent, trots att bolaget under perioder varit tvunget att pausa produktionen. 

Läs vidare –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till alla artiklar på sajten
AH Direkt - omvärldsbevakning i din inkorg varje dag
Stort utbud av artiklar med stöd för strategiskt och praktiskt hållbarhetsarbete

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 4 495 kr/år (ex. moms) får du tillgång till alla våra digitala artiklar samt vår dagliga omvärldsbevakning som håller dig uppdaterad för bättre beslutsfattande. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.