Mobilitet
T&E: Laddställen ingen kritisk faktor för storskalig utrullning av elbilar
Publicerad: 25 april 2022, 09:48
Till år 2035 kommer det förmodligen finnas mer än tio miljoner laddpunkter i Europa där vem som helst får ladda, menar miljöorganisationen Transport & Environment. Foto: Anders Wiklund/TT
Europeiska lagstiftare behöver inte hålla tillbaka när det gäller utsläppskrav på koldioxid från bilar, i alla fall inte av oro för att det inte ska finnas tillgänglig laddinfrastruktur. Det menar miljöorganisationn Transport & Environment i en ny rapport.
Enligt en ny analys från miljöorganisationen Transport & Environment tycks antal laddpunkter för elbilar inte vara en kritisk faktor som bör begränsa tuffare utsläppskrav i EU. Enligt deras analys kommer antalet laddpunkter att mer än fördubblas var femte år från och med 2025 och kunna räknas till 10,4 miljoner år 2035. I dag finns ungefär 340 000 stycken.
”Laddinfrastruktur som är tillgänglig för allmänheten kommer vara en viktig faktor för elbilsförare. EU-lagstiftning kommer att tvinga regeringar att bygga ut den nationella kapaciteten i samma takt som elbilsflottan ökar i storlek. Europeiska lagstiftare behöver inte hålla tillbaka när det gäller att ställa högre utsläppskrav på grund av en oro för avsaknad av laddinfrastruktur”, säger Fabian Sperka, fordonspolitisk ansvarig på Transport & Environment, i en kommentar.
Beräkningarna grundar sig på ett utkast till lagstiftningsförslag som ställer krav på utrullning av laddinfrastruktur i medlemsländerna. Enligt bilindustrin behövs drygt 30 miljoner laddställen till år 2035, men miljöorganisationen menar att det inte är ekonomiskt försvarbart då användningen i snitt skulle bli mindre än en timme laddning per dygn. Dessutom menar de att de allra flesta kommer att ladda hemma eller på jobbet vid laddställen som inte är tillgängliga för allmänheten.
Läs rapporten