Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Trabant kommer tillbaka som elbil

Publicerad: 14 September 2009, 09:00

Den östtyska budgetbilen Trabant kan återuppstå. Ett tyskt företag vill förvandla symbolen för det kommunistiska Östtyskland till en elbil med solceller på taket.


Ämnen i artikeln:

MiljöbilarMotor

Det kommunistiska Östtysklands eget bilmärke Trabant var en spartansk bil med tvåcylindrig tvåtaktsmotor som var känd för att åtföljas av ett stinkande avgasmoln. Tillverkningen lades ned redan innan muren föll, men bilen har blivit något av en symbol för den östtyska kommunisttiden och är i dag kultförklarad.

Inom ett par år kan det återuppstå, men nu som miljövänlig bränslecellsbil. Ett tyskt företag som tillverkar modeller och miniatyrfordon, Herpa Miniaturemodelle, köpte för två år sedan rätten till varumärket och vill dra igång tillverkningen tillsammans med biltillverkaren Indikar. Vid Frankfurts bilmässa som drar igång senare i veckan kommer man att visa upp en prototyp som drivs med bränsleceller och har solpaneler på taket.
– Vi tror att den kommer att tilltala dem som vill ha en hållbar och stilfull bil, säger Daniel Stiegler på Herpa Miniaturemodelle till nyhetsbyrån Reuters.
Vd:n på Indikar, Ronald Gerschewski, har sagt i tysk press att bilen kan börja säljas 2012, men att de båda företagen fortfarande letar finansiärer.

Trabant var den östtyska regimens folkbil och svar på västtyska Volkswagens ”bubbla”. Från 1964 till mitten av åttiotalet tillverkades 2,2 miljoner bilar i fabriken i staden Zwickau. I dag finns enligt Reuters mer än 130 fanklubbar tillägnade Trabant, eller ”Trabi” som den hette i folkmun.

Rättelse: Trabant började tillverkades redan 1957 och fortsatte faktiskt ända till 1991, alltså efter både murens fall och Tysklands återförening. De sista åren fanns bilen även med fyrtaktsmotor och vissa modeller hade till och med katalysator.
Tack för påpekande, Kjell Aronsson i Svenska Trabant och IFA-klubben.

Har du verkligen stenkoll? Få helheten, översikten och analysen i tidningen Miljöaktuellt

Anders Danielsson

Ämnen i artikeln:

MiljöbilarMotor

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.