Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Trafikanalys: Kräv miljöredovisning kring e-handelns transporter

Publicerad: 4 Mars 2020, 09:55

En stor förändring med e-handeln är att privatpersoner blir en direkt aktör i godstransportsystemet.

Foto: Mostphotos/Marcus Ercisson-TT/Trafa

Ställ krav på att e-handelsföretag ska redovisa miljöpåverkan för olika leveransalternativ och ta initiativ till en färdplan för hållbara e-handelstransporter. Det är två åtgärder som Trafikanalys föreslår att regeringen bör överväga att arbeta vidare med.


Trafikanalys är nu färdiga med regeringsuppdraget att analysera de transporter som genereras av e-handeln. Slutredovisningen innehåller inga skarpa styrmedelsförslag, men Trafikanalys presenterar åtgärder som regeringen kan överväga och vid behov utreda vidare.

– De flesta av de åtgärder vi lyfter fram behöver utredas vidare innan de implementeras. Det saknas i stor utsträckning underlag, såsom exempelvis tillförlitlig statistik om e-handelns transporter i dagsläget och det gör det svårt att bedöma effekterna av olika styrmedel, säger Camilla Hållén, utredare på Trafikanalys och projektledare för utredningen.

Camilla Hållén säger att det behöver göras fullständiga konsekvensutredningar av de åtgärder som presenteras innan styrmedel implementeras.  

I rapporten framgår att en stor förändring med e-handeln är att privatpersoner blir en direkt aktör i godstransportsystemet. Konsumenterna erbjuds möjlighet att välja hur varorna ska levereras och hur snabbt det ska gå, men ofta har de begränsade möjligheter att avgöra vilka miljöeffekter olika leveransalternativ får.

Mot bakgrund av detta föreslår myndigheten bland annat att regeringen bör överväga om krav kan ställas på att e-handelsföretag ska ge kunderna information om miljöpåverkan för olika leveransalternativ. Ett annat förslag är att e-handelsföretag ska låta mer miljövänliga leveransalternativ vara förvalda så att kunden aktivt måste välja ett annat alternativ. Dessutom föreslås att Konsumentverket ska få i uppdrag att ge information kring hur konsumenter kan e-handla mer hållbart.

– Vi anger inte att några åtgärder är viktigare än andra, men personligen tror jag att en nyckel till mer hållbara e-handelstransporter är att e-handelskonsumenten får mer information om och förståelse för leveransernas miljöpåverkan, och får vägledning om hur man själv kan agera för att leveranserna ska bli så hållbara som möjligt.

Trafikanalys har under utredningen sett ett behov av att samordna branschens aktörer kring åtgärder för mer hållbara e-handelstransporter. Myndigheten föreslår att staten tar initiativ till att samla e-handelsbranschen och paketdistributörer för att ta fram en färdplan av liknande slag som de som tidigare har presenterats genom Fossilfritt Sveriges.

Camilla Hållen berättar att slutredovisningen som kom publicerades i måndags har fått positiv respons. Hon konstaterar att det är tydligt att resultaten är efterfrågade och att de flesta verkar instämma i att de åtgärdsområden som presenteras i rapporten är de mest central.

– Jag tror att det är många aktörer i och kring e-handelsbranschen som jobbar med e-handelns hållbarhetsfrågor just nu, men det verkar fortfarande råda en hel del osäkerhet kring hur man ska definiera hållbar e-handel och vilka åtgärder som bör vidtas. Så vår rapport fyller väl en funktion där, även om många frågor och mycket arbete såklart återstår.

Läs slutredovisningen från Trafikanalys 

Tobias Persson

tobias.persson@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.