Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Tre tips för elbilsbatteriet

Publicerad: 13 juli 2010, 08:40

Att byta elbilsbatterier är inte billigt – oftast handlar det om en ovälkommen kostnad på tiotusentals kronor. Tack och lov då att det finns metoder för att få ut så mycket som möjligt av ett litiumjonbatteri.


Ämnen i artikeln:

CleantechElbilarForskningGreentechIngenjörMiljöteknikTeknik

Earth2Tech har låtit batteritillverkaren A123 Systems ge sina bästa tips på hur man kan förlänga ett batteris livslängd. Företaget började med att tillverka batterier för handhållna elverktyg, men har nu expanderat till elbilsmarknaden, och kommer att förse de kommande modellerna Fisker Karma och Fiat 500 med litiumjonbatterier.

Det första tipset från A123 Systems vd Andy Chu är att tänka på i vilket laddningstillstånd du lämnar batterierna. Om du lämnar dem fulladdade kommer de att ha en något kortare livslängd än om du låter dem vila på en lägre nivå. Det är av den anledningen vissa tillverkare av bärbara datorer låter sina användare ställa in ett lägre maxvärde för laddningen, för att på så sätt förlänga batteriets livstid. Ska du lämna bilen oanvänd en längre tid så är det bäst att lämna batteriet laddat till mellan 40 och 70 procent av den maximala kapaciteten.

Nästa tips är att ladda batteriet ofta, även om det bara rör sig om en partiell laddning. Anledningen är att litiumjonbatterier i allmänhet håller längre om de laddas och laddas ur ”mer grunt”, istället för från 100 procent till noll. Hur snabbt du laddar batteriet påverkar också livslängden: snabbladdning ökar risken för långsiktig kapacitetsförlust.

Det sista tipset är att hålla batterierna svala.

– En enkel sak man kan göra som förare är att parkera i skugga, eftersom solljus har en betydande påverkan på fordonets innertemperatur. Med tiden kan upprepad exponering för högre temperaturer krympa batteriets livslängd, säger Andy Chu till tidningen.

Dock ska man undvika riktigt kalla temperaturer. General Motors före detta vice ordförande Bob Lutz konstaterade tidigare i år att han vintertid bara kom 45 kilometer med sin Chevy Volt, trots att kapaciteten under normala förhållanden ska vara cirka 64 kilometer.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.