Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Mobilitet

Utmaningen – Att leverera julklappar på ett hållbart sätt

Publicerad: 23 December 2019, 15:24

Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på Postnord.

Foto: Postnord.

En vanlig dag passerar runt 400 000 paket genom Postnords system. I jultider är den siffran betydligt högre. Nu vill bolaget hitta sätt att minska klimatavtrycket från transporter. Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på Postnord sedan drygt ett år, berättar om sin största och svåraste yrkesmässiga utmaning hittills.


I Sverige kommer 60 procent av klimatutsläppen från konsumtion i vid bemärkelse. Transporter är det område där omställningen är svårast och mest akut och just transporter är Postnords kärnverksamhet. De totala utsläppen från Postnords verksamhet uppgick 2018 till 331 477 ton och hållbarhetschef Sofia Leffler Moberg säger att uppdraget hon har i dag sannolikt är den svåraste yrkesmässiga utmaning hon haft hittills.

– Med en fordonspark av vår storlek – i Sverige har vi cirka 1 000 egna tunga fordon och 12 000 fordon totalt, inklusive tusentals elcyklar och mindre elfordon – så finns det ju klimatmässigt en stor potential. Vi vill utöka eldriften för distributionsfordon och tanka biodrivmedel i en större omfattning för tunga transporter. I den bästa av världar hade jag önskat att vi tillsammans med våra kunder skulle ägna oss ännu mer åt det vi ska vara bäst på – logistik, det vill säga att på effektivast sätt ta föremål från punkt a, via punkt b till punkt c

– för att överlåta åt experter på framtidens fordon och drivmedelsinfrastruktur att hjälpa oss med fossilfria transportlösningar, säger Sofia Leffler Moberg. 

Med initiativet Förpackningsresan vill Postnord visa hur en effektiv logistik kan minska klimatpåverkan från transporter. Uppskattningsvis innehåller ett e-handlat paket 30 procent luft och ett fordon har ungefär 70 procents fyllnadsgrad. Transporter av e-handlade paket kan med andra ord till hälften utgöras av luft. 

– Vi har exempel på kundlösningar där vi bland annat har anpassat förpackningsstorlekar, vilket radikalt har minskat kundens klimatpåverkan, i något fall med nästan 25 procent. Minskar vi luften, behöver vi inte utöka våra terminaler eller investera i fler fordon. Det finns inget egenvärde i att driva kostnader genom att köra en massa fordon fyllda med luft. Vi vill köra få fordon fyllda med många saker och skapa intäkter. 

I detta ligger också kärnfrågan i uppdraget och hållbarhetsutmaningen.  Postnord kan styra sin verksamhet, men inte de konsumentvanor som drivs av e-handeln: fri frakt, omedelbar leverans och fria returer.

– Vi vill vara tydliga med att transporter inte samtidigt kan vara gratis, ursnabba och hållbara. För att ta ett extremfall: om konsumenten visste vad det kostar klimatet att flyga hit sex mobilskal i lika många paket från Kina, så kanske hen inte skulle trycka lika lättvindigt på beställningsknappen. En hel bransch är medveten om att det är ohållbart på sikt, och det måste vi gemensamt komma till rätta med.

Skulle Postnord i dag kunna lansera tjänsten ”hållbart paket” där det tar exempelvis en vecka innan kunden får sin vara?

– Eftersom vi utgör kollektivresandet för paket är klimatavtrycket som minst när verksamheten går i perfekt takt. Om vi ska köra systemet i två olika takter, en snabb och en långsam, finns risk att klimatpåverkan snarare blir större. Samtidigt skulle det vara bra att ibland kunna hålla kvar försändelser tills vi helt kan fylla ett fordon. Vi tittar på det och hoppas på att kunna lösa de här motsättningarna.

Postnord är ett företag på en stenhård kommersiell marknad, samtidigt styrt av statliga regleringar. Finns här omständigheter som försvårar en förflyttning i hållbar riktning?

– Ja det gör det, främst avseende utdelningen av brev. Dessa hinder är rätt komplicerade men inte desto mindre viktiga, säger Sofia Leffler Moberg.

Hon förklarar att Postnord sedan 2018, tack vare en förändring i postförordningen, har två arbetsdagar på sig att ta ett brev genom Sverige, med utdelning varje dag. Ändringen ledde till en stor klimatvinst, eftersom Postnord kunde välja bort flyg till förmån för tåg. På grund av ständigt krympande brevvolymer förbereds nu nästa reform, som innebär brevutdelning till hushållen varannan dag. Problemet är att om tvådagarskravet kvarstår, hamnar man i ett läge då breven måste flygas igen.

– Om du skickar brev en tisdag och mottagaren har utdelning måndag, onsdag och fredag kan resultatet bli att brevet delas ut senare än inom två arbetsdagar och då bryter vi mot postförordningen. Konsekvensen med en sådan ordning är att vi måste ta upp flyget igen, och det är det ingen som vill. Skulle vi däremot få tre dagar på oss att dela ut breven, skulle vi kunna minska våra koldioxidutsläpp med 9 000 ton koldioxid per år. 

Som hållbarhetschef på Postnord har du valt den publika vägen att vara ett tydligt ansikte utåt i de här frågorna. Är det ditt eget val eller ledningens önskan?

– Jag har alltid varit tydlig med att min drivkraft inte är att vara en hållbarhetschef som syns överallt, men när jag förstod vilken oerhörd transformation som Postnord står inför fick jag tänka om. Vi ska, samtidigt som vi hanterar en växande e-handel och vikande brevvolymer, också främja omställningen till mer hållbar logistik med klimatsmarta lösningar och schyssta villkor för alla som arbetar hos och med oss. Att balansera alla dessa intressen är inte lätt. För att skapa förståelse för varför vi gör som vi gör finns det väldigt mycket som vi måste berätta.

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.