Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Mobilitet

Vattenfall: Trådlös elbilsladdning slår igenom om ett par år

Publicerad: 16 mars 2022, 10:37

Just nu pågår ett kommersiellt test av trådlös laddning av taxibilar i Göteborg. Bilden föreställer dock taxibilar i Stockholm.

Foto: Hanna Franzén/TT

Just nu testas trådlös laddning av eltaxibilar i Göteborg. Enligt Vattenfall dröjer det ett par år innan vi kan förvänta oss att tekniken rullas ut brett i samhället.


Ämnen i artikeln:

Hållbara TransporterVattenfallVolvoLitiumjonbatterier

Vattenfall och Volvo testar nu i ett samarbete trådlös laddning av taxibilar. Det handlar om laddplattor nedsänkta i marken som via induktion laddar upp bilbatteriet. Tekniken tycks fungera bra och Vattenfall spår att laddplattor kan slå igenom på bred front om ett par år.

– Ett av elbilsägarnas större bekymmer är att bära runt på tunga och ofta smutsiga laddsladdar. De som betalar extra kommer i framtiden kunna välja trådlös laddning som tillval och får då en medföljande laddplatta att installera hemma. Vi ser inte en stor utrullning av tekniken just nu, men om ett par år. Trådlös laddning har förmodligen stor potential även för lastbilar vid exempelvis godsterminaler och omlastning, säger Christian Gruffman, forsknings- och utvecklingsansvarig för Incharge, Vattenfalls betaltjänst för laddning, till Aktuell Hållbarhet.

Den trådlösa laddningen har en verkningsgrad på omkring 90 procent, vilket kan jämföras med sladdladdningens ungefärliga 96 procent. För Vattenfall spelar det mindre roll om bilarna laddas trådlöst eller med laddsladd, utan de tror att alla olika laddtekniker har olika optimala användningsområden. Dock är Christian Gruffman tveksamma till batteribyteskonceptet, det vill säga att stanna vid en bensinstation och byta ett urladdat batteri mot ett fulladdat på bara någon minut.

– För att försörja en framtida elbilsflotta på flera miljoner bilar via en infrastruktur som bygger på batteribyten så krävs en oerhört stor mängd batterier, och jag har väldigt svårt att se att den tekniska lösningen skulle kunna konkurrera med olika typer av laddning, säger Christian Gruffman.

Jesper Saltebro

Reporter

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.