5 rapporter: Luftföroreningar skadligare än vad som tidigare varit känt

Publicerad: 18 oktober 2021, 09:12

Luftföroreningar påverkar både hälsa och miljö, visar fem svenska forskningsprogram.

Foto: CreativeNature_nl/ Getty

Fem svenska forskningsprogram har gett ökad kunskap kring hur luftföroreningar påverkar miljö och människors hälsa.

Resultatet från fem svenska studier visar att luftföroreningar påverkar människors hälsa, växtskador, försurning och klimatförändringar mer än vad som tidigare varit känt. Det skriver IVL Svenska Miljöinstitutet som deltagit i forskningen.

Studierna visar bland annat att exponering för partiklar i dieselavgaser har en direkt påverkan på människors hjärtan och blodkärl. Vidare visar studierna att luftföroreningar påverkar våra ekosystem och vår ekonomi. En annan sak som konstaterats är att kvävenedfall påverkar biodiversitet och leder till minskad förekomst av rödlistade växter.

”Svensk forskning har på flera sätt ökat kunskapen om luftföroreningar och hur de påverkar människa och miljö. Den nya kunskapen har också öppnat ögonen för hur komplex och nära sammanlänkad luftmiljön är med andra miljöfrågor som klimatförändringar, biodiversitet, matproduktion och folkhälsa”, säger Stefan Åström, forskare på IVL, i en kommentar.

Bakom rapporterna ligger förutom IVL också SMHI, Karolinska institutet, Stockholms universitet, Göteborgs universitet och Umeå universitet. Forskningen har bland annat finansierats av Naturvårdsverket och Mistra.

Jon Röhne