Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Natur

Miljöintresset under pandemin påminner om finanskrisen

Publicerad: 12 Mars 2021, 10:58

Minskad konsumtion under pandemiåret tycks ha bidragit till ett ökat miljöintresse.

Foto: Getty Images

Svenskarnas miljöintresse har ökat under covid-19. Frågan är om det kommer bestå när samhället tar fart igen.


Precis som under finanskrisen 2007–2008 har svenskarnas miljöintresse ökat under året med covid-19. Det visar statistik från SOM-institutet i Göteborg. Efter att ha legat relativt stabilt de senaste tio åren märks nu ett tydligt trendbrott i allmänhetens miljöintresse. På den fyrgradiga skalan i den senaste enkätundersökningen är miljöintresset 3,09 i genomsnitt, och innan dess har det legat stabilt mellan 2,83 och 2,98. En signifikant skillnad, enligt forskarna bakom sammanställningen.

”Det vi kan säga är att våra beteenden har förändrats och vi har dragit ner på vår konsumtion. Transporter, utlandsresor och klädinköp har ju minskat kraftigt och många har börjat leva på ett annat sätt. Det kan vara så att ens agerande nu ligger mer i linje med ett miljövänligt beteende”, säger John Magnus Roos, forskare vid Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, i en kommentar.

Samtidigt har konsumtionen av frilufts-, sport- och naturprodukter ökat mycket under pandemin, vilket tyder på att människor spenderar mer tid i skog och mark. Det ökade miljöintresset under finanskrisen gick dock tillbaka när konsumtionen tog fart igen.

”Det kan bli så att vi kommer att uppleva en liknande utveckling även den här gången, men det kan även bli bestående”, säger John Magnus Roos.

Läs SOM-institutets konsumtionsrapport 2020

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.