Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Natur

Populärt att tvätta bilen på hemmaplan – varningen: ”Direkt fara för miljön”

Publicerad: 23 mars 2022, 10:35

Det är populärt att tvätta bilen på hemmaplan, men miljöinitiativet Hållbar biltvätt uppmanar privatpersoner att avstå från det på grund av risken för föroreningar.

Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Hälften av de över 20 miljoner biltvättar som utfördes i Sverige under 2021 skedde hemma eller vid anläggningar som inte är godkända, uppskattar miljöinitiativet Hållbar biltvätt. Det ökar risken för att tungmetaller, olja och kemikalier förorenar naturen.


Ämnen i artikeln:

Föroreningar

Enligt miljöinitiativet Hållbar biltvätt utfördes elva miljoner biltvättar på godkända anläggningar under 2021, vilket är baserat på statistik från dess medlemmar där bland annat kedjor som Circle K och OKQ8 återfinns. 

Medlemmarna har även kartlagt hur många biltvättar som utförts hemmavid eller vid andra icke-godkända anläggningar under året och uppskattar att det handlar om tolv miljoner tvättar. 

”Detta är en direkt fara för miljön då tungmetaller, olja och kemikalier förorenar våra sjöar, hav och vattendrag”, säger Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt, i en kommentar. Han är även vd för organisationen Sveriges Servicestationer.  

I slutet av april anordnar branschorganisationen Svenskt Vatten ”Stora Biltvättarhelgen” för att uppmärksamma problematiken med biltvättar på icke-godkända anläggningar. 

Hållbar biltvätt kommer då att tillsammans med sina medlemsföretag ”lägga extra vikt” vid att uppmana privatpersoner att avstå från att tvätta bilen vid tvättanläggningar som inte är godkända, enligt Robert Dimmlich.

Han säger vidare att icke-godkända tvättanläggningar exempelvis kan sakna oljeavskiljare och reningsverk, vilket gör att det orenade spillvattnet åker ut i naturen.

 

 

Jonas Fagerström

jonas.fagerstrom@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Föroreningar

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.