Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Natur

WWF presenterar alternativ till global avskogning

Publicerad: 28 April 2011, 09:16

Skogssektorn kan förvandlas från en nettoutsläppskälla till en nettokolsänka innan 2020 – utan att det leder till brist på mat eller material. Det menar WWF i en rapport vars första del släpptes igår.


Ämnen i artikeln:

AvskogningKolsänkaWWF

WWF kommer att presentera det första av rapportens fem kapitel för politiker och företagsledare i samband med ”Business for the Environment”-mötet i Jakarta denna vecka, rapporterar nyhetsbyrån Ends.

Att förändra konsumtionsmönster och skapa marknadsincitament är två av fem olika sätt som föreslås för att nå målet om skogssektorn som nettokolsänka innan 2020. Därför bör beslutsfattare implementera ansvarsfulla inköps- och investeringsstrategier som belönar de producenter som uppfyller de uppställda kraven.

Centralt i rapporten är det faktum att jordens biokapacitet – ytan tillgänglig för att producera resurser och absorbera växthusgasutsläpp – idag överskrids med 50 procent.

Genom att använda en ”Living Forests Model”, med sundare skogsskötsel och effektivare utnyttjande av åkermark, menar WWF att man kan hantera livsmedelsproduktion, klimatförändringar, biologisk mångfald, råvarupriser och ekonomisk utveckling. Målet är vad som kallas ZNDD – ”zero net deforestation and forest degradation”. Om ZNDD försenas till 2030 kommer det enligt rapporten att innebära ”stora och oåterkalleliga förluster av biologisk mångfald och ekosystem”.

Enligt WWF beror majoriteten av avskogningen på marknadsefterfrågan. Därför krävs nya incitament för att höja de sociala och miljömässiga standarderna i skogs- och jordbruk, samt ett globalt förbud mot handel med illegalt avverkat timmer.

Tomas Tirén

Ämnen i artikeln:

AvskogningKolsänkaWWF

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.