söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Plast

Företag klarar inte plastlöften: ”Frågan om de verkligen försöker nå målen”

Publicerad: 12 december 2022, 08:27

Det här problemet borde minska, men WWF:s initiativ att göra hjälpte inte.

Foto: richcarey / Getty images

Företag som skrivit under WWF:s åtagande om att minska mängden engångsplast, ökade sedan användningen. Fast inte alla.

Ämnen i artikeln:

WWFVeckobrev

Kerstin Lundell

kerstin.lundell@aktuellhallbarhet.se


År 2019 startade WWF ett initiativ, Resource:Plastic, för att minska den problematiska användningen av engångsplast. Det är ju bland annat dem som i allt högre grad fyller världshaven. Nu har resultatet följts upp. I sin uppföljande rapport konstaterar nu organisationen att företag som skrev under på åtagandet ändå ökade användningen av plast därefter. 

Mellan åren 2020 och 2021 handlar det om en ökning med 5,4 procent sammantaget. Sex av de undersökta företagen, där storanvändare som Coca-Cola, Procter & Gamble med flera ingår, minskade ändå sin användning. Men McDonalds och Starbucks gjorde det inte, utan ökad plastintensiteten. Sammantaget blev det därför en ökning

”Det här leder till frågan om ifall Resource:Plastics medlemmar verkligen strävar för att möta målen med att få bort onödig plast och att fördubbla mängden återvunnen plast och även fördubbla det som komposteras.”

Men det finns ljusglimtar: ”Rapporten visar vissa framsteg. Den bekräftar att mängden pvc, polystyren och plastkomponenter som är för små för att återvinna minskar. År 2018 utgjorde det 3,2 procent och nu är det nere 1 procent bland medlemmarna i initiativet”.

”I Sverige har vi minskat användningen av engångsplast med ca 320 ton i årsförbrukning de senaste åren - nu senast har vi bytt plastbägare och lock till papper för sundaeglassen, vi har bytt till papperslock för kaffet för servering i restaurang och för de gästerna som äter på restaurangen har vi tagit bort läsklocken i plast.” skriver presschefen för McDonalds Sverige, Henrik Nerell, i en kommentar till Aktuell Hållbarhet.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev