Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Plast

Ny handlingsplan för plast ska öka återvinningen med 56 procent

Publicerad: 18 Januari 2017, 10:14

I veckan presenterades en ny handlingsplan för att minska produktionen och konsumtionen av plast i världen. Den nya handlingsplanen är en del av New Plastic Economy Initiative där ett fyrtiotal globala företag deltar.


I veckan presenterades en ny handlingsplan för att minska produktionen och konsumtionen av plast i världen. Bakom planen ligger ligger World Economic Forum och Ellen Macarthur Foundation. Genom att designa om plastförpackningar och bygga ut återvinningssystem kan andelen återvunnen och återanvänd plast öka från dagens 14 procent till 70 procent menar de båda organisationerna som har tagit fram en tydlig strategi för hur det ska till. Bland annat slår man fast att 20 procent av dagens plastförpackningar skulle kunna återvinnas bara genom att skapa att skapa ett system där produkter säljs i påfyllnadsförpackningar. 50 procent av förpackningarna globalt skulle kunna återanvändas om man förbättrade designen på förpackningen och införde ett bättre system för plaståtervinning. 30 procent av förpackningarna kan inte återvinnas, de kommer även i framtiden att hamna på sopberget.

Den nya handlingsplanen är en del av New Plastic Economy Initiative som lanserades i maj förra året av World Economic Forum och Ellen Macarthur Foundation. Syftet med initiativet är att sammanföra företag inom olika delar av den globala plastindustrin för att se vad man kan göra för att skapa ett mer effektivt system för användningen av plast. Ett fyrtiotal företag deltar i initiativet. Bland dem finns Coca Cola, Danone och Unilever.

Ladda ner rapporten här

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.