Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Plast

Ny vägledning ska hjälpa butiker vässa argumenten mot plastkassar

Publicerad: 5 April 2017, 08:37

Close up of plastic bags on pavement.

I sommar träder förordningen om bärkassar i kraft. Den innebär bland annat att de som säljer eller ger bort plastkassar ska informera om påsarnas miljöpåverkan. Naturvårdsverket har tagit fram en vägledning som ska hjälpa butikerna att hitta rätt argument när de kommunicerar med kunderna.


Den första juni träder förordningen om bärkassar i kraft. Den innebär bland annat att alla som säljer eller ger bort plastkassar ska informera om påsarnas miljöpåverkan, och om ambitionen att minska användningen av bärkassar i plast. För att hjälpa butikerna att motivera sina kunder har Naturvårdsverket tagit fram en vägledning som informerar om den nya förordningen och tipsar om hur man kan göra för att nå ut med informationen. Vägledningen ger också exempel på argument som butikerna kan använda sig av.
– I vägledningen talar vi om hur man kan jobba med information i butiken, att det kan utformas på olika sätt och vad vi tycker är viktigt att tänka på när man kommunicerar det här. Vi försöker också berätta om miljöpåverkan och vilka argument som finns mot plastpåsar eftersom man som butik kanske inte är så insatt i de här delarna, berättar Malin Göransson, handläggare Kretsloppsenheten Naturvårdsverket.

Viktiga argument som butikerna kan använda sig av för att få kunderna att minska sin användning av plastpåsar är det tar 400 år för naturen att bryta ner en plastpåse, att djur kan skada sig på plasten och att plastpåsar har en negativ påverkan på klimatet eftersom de är energikrävande att tillverka.
– När det kommer till informationsaktiviteter så tipsar vi bland annat om att personalen kan fråga om man verkligen behöver en plastpåse och förklara varför vi jobbar med det här. Det är ju både stora matbutiker och små restauranger som tillhandahåller plastpåsar och var och en måste utforma informationen efter sin verksamhet, säger Malin Göransson som berättar att Naturvårdsverket också har en del samverkan med branschföreningar som Svensk Handel, Svensk Dagligvaruhandel och Visita.
– Vi kommer att utvärdera vår vägledning i höst för att se om det är något vi behöver tillägga eller förändra. Men just nu försöker vi sprida det till så många som möjligt. Om vi når de största branschföreningarna hoppas vi att det sprider sig som ringar på vattnet.

Läs  vägledningen

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.