Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Plast

Svenskar positiva till plastregleringar

Publicerad: 28 september 2021, 09:37

Karl Holmberg är en av forskarna bakom undersökningen.

Foto: Lunds universitet

Politiker har ett guldläge för att sätta in åtgärder mot oönskad plast. Den slutsatsen drar lundaforskare som intervjuat svenskar om deras inställning till olika regleringar av plast.


Ämnen i artikeln:

ÅteranvändningÅtervinningForskningPolitikKonsumtion

En majoritet av svenskarna tycker att den nuvarande plasthanteringen är ohållbar och välkomnar politiska regleringar av plast och plastanvändning. Det är resultatet av en undersökning som lundaforskare gjort i samarbete med SOM-institutet.

– Förhoppningen är att det här ska vara en väckarklocka för politiker att införa mer regleringar på plast. Även företag kan vidta åtgärder, men de har en trixig situation när de ska konkurrera med internationella företag. Då kan en viktigare roll för företagen vara att stötta nya spelregler för en hållbar omställning på området, säger Karl Holmberg, doktorand vid Statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet, till Aktuell Hållbarhet.

När forskarna frågade om svenskarnas inställning till 18 olika regleringar fick alla förslag ett positivt mottagande av majoriteten. Tuffare krav såsom förbud mot fossilbaserad plast till år 2030 fick mindre stöd än mjukare krav som återvinningskrav på nya produkter.

I vanlig ordning är kvinnor och vänsterväljare mer positiva till hårdare regleringar än män och högerväljare. Dock finns ett mycket stort stöd i alla grupper för pantsystem och tull på importerad fossilbaserad plast.

Forskarna skriver att politiker inte ska vara rädda för att reglera bort plastens avarter och rekommenderar dem att först införa de regleringar som har störst stöd hos allmänheten, dt vill säga er pantsystem och tull på fossilplast.

Läs ”The future of plastics - Swedish public opinion on plastics policies” 

Jesper Saltebro

Reporter

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.