Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Vatten och hav

Är det här ”greenwash” Vattenfall?

Publicerad: 23 September 2009, 05:51

Vattenfall är ”extremt nöjda och glada” över att ha lämnat 250 000 underskrifter och ett klimatmanifest till FN. Vi tog en pratstund med Vattenfalls presschef.


Ämnen i artikeln:

Vattenfall

Vattenfall har fått 244 388 personer i världen att skriva på ett manifest som kräver följande från världens beslutsfattare.

- Ett globalt pris på utsläpp av koldioxid
- Mer stöd till klimatvänlig teknik
- Klimatkrav på produkter

– Vattenfall har genom sitt klimatmanifest gett allmänheten möjlighet att påverka beslutsfattare på en global nivå. Vi vill på detta sätt stödja beslutsfattare att vidta nödvändiga åtgärder för att underlätta för företag och individer att bromsa klimatförändringen, säger Vattenfalls VD Lars G Josefsson, i ett färskt pressmeddelande.

Underskrifterna lämnas tillsammans med klimatmanifestet till FN:s officiella miljöprogram ”Seal the Deal” i samband med klimattoppmötet i New York i Usa på tisdagen.

Miljöaktuellt ringer upp Vattenfalls presschef Mark Vadasz.
Är ni nöjda med resultatet?

– Extremt nöjda och glada.

Hur mycket kostade kampanjen?
– Det går vi inte ut med. Det finns nog inga företag som går ut med hur mycket vissa specifika kampanjer har kostat, annat än på årsbasis kanske.

Hur mycket satsar ni på klimatinformation på årsbasis då?
– Det vill jag inte heller berätta.

Ni ber världens beslutsfattare att driva en tuff internationell miljöpolitik – men släpper samtidigt ut enorma mängder växthusgaser själva. Finns det inte en konflikt där?
– Det är ingen normal människa som tycker att det är bra med koldioxidutsläpp. Men kolkraften utgör 45 procent av världens värme och elproduktion idag. Det går inte bara att stänga ner kolkraftverken över en natt. Vidare behövs kolkraften för att kunna balansera de förnyelsebara energikällorna. Det blåser inte alltid och det är inte alltid vågor på havet exempelvis. Därför satsar vi stort på CCS-tekniken (koldioxidlagring reds anm.). Vi har ju faktiskt en lösning på problemet.

Men varför inför ni inte CCS-tekniken på bred front?

– För att vi ska kunna lagra koldioxiden så krävs det politiska beslut som möjliggör det. Tekniken och viljan finns hos att göra detta, men vi måste få politiska beslut som ger oss tillstånd till lagring.

Vattenfall blev nyligen utsett till Europamästare i greenwash och kritiker menar att den här kampanjen är del i detta. Är det vad ni håller på med?
– Nej, absolut inte. Inte eftersom vi har så stora satsningar på exempelvis koldioxidlagring och vår VD är djupt engagerad i olika klimatsatsningar. Han är exempelvis invald i FN:s klimatråd, har grundat 3C-oganisationen (Combat Climate Change) med 60 olika företag som medlemmer och målet att sänka sina utsläpp. Vidare har Vattenfall fattat beslutet att vara klimatneutrala år 2050 och sedan dess har andra företag följt i samma fotspår.

Vad vill du säga till alla kritiker då?
– Jag har full förståelse för deras engagemang och det är bra att det finns en stark miljörörelse. Men målet att göra vår värld ännu bättre och skulle uppnås snabbare om våra kritiker skulle se hela bilden och energin skulle riktas mot de beslutsfattare som beslutar om vår utveckling.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Vattenfall

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.