Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Vatten och hav

Cykelfrämjandet: ”En miljard är en droppe i havet”

Publicerad: 2 September 2009, 12:29

En miljard vill trafikverken lägga på cykeltrafik på nationella vägar under en 12-årsperiod. – En stor satsning, säger Vägverket. – En droppe i havet, säger Cykelfrämjandet.


Ämnen i artikeln:

PolitikCykelVägverket

För första gången har vägverket, banverket, sjöfartsverket och transportstyrelsen tagit fram en gemensam plan för Sveriges transportsystem. I första hand handlar det om väg- och spårbunden trafik. En uppmärksammad nyhet är de 950 miljoner kronor som trafikverken vill lägga på cykelfrämjande åtgärder längs nationella vägar – med andra ord europavägar och några riksvägar – under en 12-årsperiod.
– De 950 miljonerna rör alltså enbart nationella vägar som utgör ungefär 10 procent av det statliga vägnätet. Till det här förslaget kommer sedan olika regionala förslag för de regionala och kommunala vägnäten, säger Peo Nordlöf som varit projektledare för åtgärdsplaneringen.
– Vi ser det som en mycket kraftfull satsning på cykling, fortsätter han.

På Cykelfrämjandet, Sveriges största cyklistorganisation, låter man sig inte imponeras nämnvärt av satsningen.
– Det låter vackert med en miljard. Men att bygga vägar är dyrt och slutändan blir en miljard inte så mycket, säger Cykelfrämjandets ordförande Christian Juul.

Jämför man den nya satsningen med tidigare investeringar på cykeltrafiken kan man konstatera att man de senaste fem åren lagt i genomsnitt 82 miljoner kronor per år på cykeltrafik. Slår man ut det på en tolvårsperiod skulle det bli 984 miljoner – alltså mer än det nya förslaget. Enligt vägverket får man ungefär en kilometer cykelväg per investerad miljon.

Christian Juul påpekar att satsningen bara handlar om cykelmöjligheter i samband med vägbyggen.
– Då blir det väldigt svårt att definiera hur de här pengarna används. Är det kanske saker som i varje fall skulle göras?
Då Christian Juul läste igenom förslaget säger han sig inte heller ha hittat några konkreta förslag och detaljer.
– Och då det inte finns konkreta detaljer så händer det oftast inte så mycket.

Christian Juul tycker att man också ska jämföra med hur de danska myndigheterna satsat på cyklisterna.
– Där har man också satsat en miljard. Men det har varit danska kronor som lagts på verkliga förbättringar. Och då ska man tänka på att Danmark har ett betydligt mindre vägnät än det svenska, säger han.

Hur tycker du att den knappa miljarden till cyklandet ska användas?
– Det handlar om att göra det säkrare och tryggare att cykla, både i stad och på landsbygd. Det blir alltmer populärt att cykla. Men i städerna finns enorma problem i trafiken, och på landsbygden får cyklisterna allt mindre utrymme i och med att Vägverket sätter upp "trafiksäkra" vajerräcken på vägarna.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

PolitikCykelVägverket

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.