Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Vatten och hav

Debatt: ”Felsatsning äventyrar Vattenfall”

Publicerad: 7 Februari 2012, 08:49

Vattenfall har slutat använda miljöargument, skriver Johan Öhnell, ordförande i Telge Energi, i ett debattinlägg.


Ämnen i artikeln:

Telge EnergiVattenfallMiljökommunikation

”Kunderna lyssnar inte” säger den statliga energijättens varumärkes- och sponsringschef Linus Almqvist. Istället ska Vattenfall prata elpris och produkter. Vattenfalls miljökommunikation har under senare år gränsat till greenwashing, så sett ur det perspektivet är det kanske ett strategiskt riktigt beslut. Men det är en affärsmässig felsatsning som kommer att bli dyr för de svenska skattebetalarna.

Vattenfall har helt fel när man påstår att svenska elkunder inte lyssnar till miljöargument. Telge Energis affärsidé bygger på att sälja ren el. Därför vet vi att det fungerar. Om vi som ett mindre kommunalt elhandelsbolag kan få våra kunder att välja ren el vore det ju konstigt om Vattenfall, som är ett av Sveriges största företag, inte skulle kunna göra samma sak.

Det har skett en fantastisk utveckling de senaste åren. Andelen elkunder som väljer att köpa ren el ökar stadigt. Bara i år ökar antalet hushåll som köper ursprungsmärkt el med 100.000. Men det är fortfarande över 3 miljoner hushåll som köper omärkt el. Vår senaste SIFO visar att 7 av 10 svenskar inte vet att all omärkt el innehåller kolkraft. Här finns det stora marknadsandelar att hämta. Men då krävs det kommunikation som förklarar att man som enskild elkund gör skillnad genom att välja ren el. Det borde väl ligga i regeringens intresse att Vattenfall producerar ren el och får fler att välja förnybara energikällor?

Jag är till och med benägen
att hävda att det ligger inom ramen för riksdagens ägardirektiv till Vattenfall. Ägardirektivet slår fast att bolaget ska: ”affärsmässigt bedriva energiverksamhet så att bolaget är ett av de bolag som leder utvecklingen mot en miljömässigt hållbar energiproduktion”. Det går inte att driva en sådan affär utan konsumentkrafter. Och hur får man igång konsumentkrafter utan kommunikation? Om vi ska få till en energiomställning är vi helt beroende av att kunderna gör aktiva val.

Vi testade nyligen konsumentkraften
genom att som första elbolag börja sälja solel. Eftersom solelen fortfarande är 3 gånger så dyr som vindkraften säljer vi den i små portioner. På så vis skapas en efterfrågan och alla kunder som köper solel är tillsammans med och påverkar utbyggnaden av solenergi i Sverige. Nyligen fattade också Energimarknadsinspektionen beslut om att alla elbolag måste ange på fakturan och sin hemsida hur elen är producerad och vilken miljöpåverkan den har. Kunderna blir allt mer medvetna, men är helt beroende av kommunikation för att kunna göra klimatsmarta val.

Jag tycker att det mest
anmärkningsvärda är att Vattenfall gör bedömningen att elkunderna inte är intresserad av miljö och att det inte går att sälja el med gröna argument. Det kan bli ett i raden av historiska misstag i klass med Facit som förnekade det digitala teknikskiftet, skivbolagsdirektören som sa till Beatles att gitarrgrupper var på väg ut och Bonnier som refuserade Astrid Lindgren. Undra om Øystein Løseth vill bli ihågkommen som koncernchefen som inte trodde att det gick att sälja ren el?

Johan Öhnell, ordförande Telge Energi

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.