Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Vatten och hav

Här är Världsvattenveckans officiella uttalande till FN

Publicerad: 10 September 2010, 10:33

”Våra mål behöver vatten”. Det är rubriken på det officiella uttalande som World Water Week idag lämnar till FN-toppmötet om milleniemålen.


Ämnen i artikeln:

World Water Week 2010

För att nå milleniemålen behövs vatten. Den slutsatsen drogs idag, fredag, på den avslutande konferensen på World Water Week i Stockholm. Slutsatserna presenterades i ett officiellt uttalande som riktar sig till den konferens om milleniemålen som FN:s generalförsammling har den 20-22 september.

De så kallade milleniemålen stiftades av FN år 2000 och syftar bland annat till att utrota fattigdom, hunger, sjukdom och barnadödlighet i världen. På World Water Week i Stockholm som avslutas idag är världens vattenexperter oroliga för att FN inte tar vattenfrågorna på tillräckligt stort allvar när de diskuterar milleniemålen.
– Vattenfrågan har definitivt ännu inte fått den plats den behöver i utkastet till FN-mötet. God hantering av vattenresurserna och tillgång till dricksvatten och sanitet är en förutsättning för att nå alla milleniemål, säger Anders Berntell som är vd på SIWI.

Enligt "2010 Stockholm Statement" bör vatten erkännas som en av de viktigaste frågorna att hantera på FN:s toppmöte. Vidare konstaterar man i uttalandet som röstats igenom att vatten är en nyckel till att lösa alla milleniemål.
– Brist på vatten och sanitet gör människor fattiga. Otillräcklig tillgån till vatten berövar miljardtals människor, särskilt kvinnor och flickor, möjligheter, värdighet, säkerhet och välbefinnande, konstaterar man i uttalandet.

Här kan du läsa hela "2010 Stockholm Statement".

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

World Water Week 2010

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.