Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Vatten och hav

Så fick Phnom Penh vattenförsörjning i världsklass

Publicerad: 10 September 2010, 10:01

Genom att besegra korruption och laglöshet har det kambodjanska vattenbolaget PPSWA lyckats erbjuda en vattenförsörjning i världsklass. Ek Sonn Chan var en rörd pristagare som på onsdagen tog emot Stockholm Water Industry Award. Och lika rörande var hans berättelse.


Ämnen i artikeln:

World Water Week 2010

Efter det blodiga inbördeskriget i Kambodja var det inte bara infrastrukturen och vattenledningssystemen som var förstörda i huvudstaden Phnom Penh. Ek Sonn Chan, vd för vattenbolaget Phnom Penh Water Supply Authority, PPWSA, berättar att också moralen bland befolkningen låg på botten.
– Arbetet med att förbättra vattenförsörjningen har varit mödosamt. Ibland hotades vi till våra liv, trots att vi ville göra något gott för vår befolkning, berättar han då han på onsdagen fick motta Stockholm Industry Water Award på Världsvattenveckan i Stockholm.

Det PPSWA
lyckats genomföra de senaste 20 åren skulle vara imponerande i vilken del av världen som helst. Att man lyckats i Kambodja, som trasats sönder av inbördeskrig, fattigdom och korruption, är fullständigt unikt.

Ek Sonn Chan tar emot Stockholm Industry Water Award. Foto: Jon Röhne

Ek Sonn Chan drar några jämförelser med då och nu. 1993 var 20 procent anslutna till vattensystemet – idag är 90 procent anslutna. Då var vattenkapaciteten 65 000 kubikmeter – idag är den 300 000 kubikmeter. Vattenförlusten systemen var i början av 1990-talet hela 72 procent – idag är den siffran nere i 5,4 procent. 1993 var vattnet i Phnom Penh tillgängligt i genomsnitt 10 timmar per dygn – idag är vattnet tillgängligt 24 timmar per dygn. 1993 hade man en insamlingseffektivitet på 49 procent – idag är den på 99,9 procent. 1993 krävdes det 20 anställda per 1000 anslutningar – idag krävs det 3 anställda.
– Det var verkligen illa. Vid en undersökning visade det sig att av 25000 kunder så var det hela 12 000 som inte fick något vatten över huvud taget – och totalt var det bara 13 000 som fakturerades för vattnet, berättar Ek Sonn Chan.

PPSWA är idag dessutom helt självförsörjande och bidrar stort till landets regering. Enligt den jury som utsett PPSWA som vinnare av årets pris är vattenbolagets arbete i absolut världsklass och står vida över den genomsnittliga nivån i andra utvecklingsländer. PPSWA har givetvis gjort en omfattande modernisering av vattenssystemen, men en stor del av framgångarna består i den effektiva kamp bolaget fört mot korruption och effektivare betalningssystem.

I Kambodja har nästan alla familjer ett vapen sedan inbördeskriget. Ek Sonn Chan berättar att det tidvis har varit svårt att driva in betalning för vattnet.
– Jag har själv haft en pistol riktad mot mitt huvud. Att få folk att betala för vattnet har inte varit lätt, säger han.

Kampen
mot korruption och bättre moral i företaget har enligt Ek Sonn Chan bedrivits på alla nivåer.
– Vi har försökt styra de anställda gemom att som chefer statuera goda exempel, vi har försökt bygga en laganda bland de anställda och vi har satsat väldigt mycket på intern utbildning.

Det är
tydligt att PPSWA drivits med mer än ett vinstintresse. Det uttalade målet har redan från början varit billigt vatten före hela staden. Att man jobbar mot detta mål bevisas inte minst av att bolaget inte behövt höja tariffen sedan år 2000 – på samma tid har stadens eltariffer tredubblats.
– Vi har försökt att höja moralen hos våra anställda, vi har höjt de anställdas löner och vi har försökt höja allmänhetens förtroende. Allt för att kunna leverera ett vatten till alla för ett acceptabelt pris. Och det tycker jag man kan säga att vi lyckats med, säger Ek Sonn Chan.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

World Water Week 2010

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.