Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Vatten och hav

Så måste näringsliv och offentlig sektor samarbeta för att lösa vattenfrågan

Publicerad: 8 September 2010, 08:23

Företagen måste involveras om vattenfrågan ska kunna lösas. Det hävdar John Briscoe – en av världens främsta vattenexperter.


Ämnen i artikeln:

World Water Week 2010

John Briscoe är en av världens mest välkända vattenexperter och hans CV är minst sagt imponerande – han har jobbat som vatteningenjör på vattenmyndigheterna i Sydafrika och Mosambique, han har varit epidemolog vid Cholera Research Center i Bangladesh, professor i vattenresursteori vid universitetet i North Carolina och de senaste 20 åren verksam på ett antal olika positioner som vattenexpert på Världsbanken, den senaste tiden som senior vattenrådgivare samt landschef för Brasilien på banken. Idag är han dessutom professor i miljö och hälsa på Harvard-universitetet.

John Briscoe sitter med andra ord på tung kunskap om vattenfrågor, och hans erfarenhet är svårslagen. Vad tror då denna expert krävs för att vi ska komma tillrätta med vattenproblemen? En viktig pusselbit i lösningen är enligt Briscoe att företagen och myndigheterna börjar samarbeta.
– Lyckligtvis börjar vi nu äntligen se en ny sorts publik-privata samarbeten i vattenfrågan, berättar han på Världsvattenveckan i Stockholm.
Vattnefrågan är enligt John Briscoe ett slags makro-fråga som gjort det svårt för företag att engagera sig. Han berättar att under alla de år som han arbetat med vattenrelaterade frågor har det varit en frågorna nästan enbart engagerat regeringar, myndigheter och forskarvärlden.
– Företagen har alltid sagt "det här är inte vårt problem – det får ni sköta", säger han.

John Briscoe vill se fler samarbeten mellan företag och offentlig sektor för att lösa världens vattenproblem. Foto: Jon Röhne.

Nu börjar företagen sakta men säkert vakna upp. John Briscoe ser klimatfrågan som en väckarklocka som fått företagsledningar världen över att inse att de har ett ansvar – och att de börjar se över sina egna risker och då kommer de så småningom till vattenfrågan. Problemet har också varit att företagen ser problemet, men att de inte vet vad de ska göra åt det. Nu ökar företagens kunskap och det finns en rad projekt som arbetar med att samla in information, berättar John Briscoe och nämner rapporten "Charting our Water Future" som sammanställts i samarbete med McKinsey.
– Det är en väldigt bra studie som ger svar på företagens frågor – som "finns det ett problem?", "vilka är riskerna för oss?"  och "vad kan det kosta oss".

John Briscoe menar att de företag som intresserar sig för vattenfrågan kan delas in i två kategorier – de som är hotade av vattenfrågan och de företag som är en del av lösningen. Den andra kategorin, de som kan lösa vattenfrågan – ofta med nya innovativa tekniklösningar – har sedan länge varit med på banan. Men det är först nu vi börjar se de hotade företagen agera.

De hotade företagen är framförallt företag som behöver vatten i sin produktion – bryggerier, livsmedelsföretag, textilföretag och liknande. John Briscoe menar vidare att de hotade företagen har tre sorters sätt att möta problemet – om de över huvud taget möter problemet, vill säga.
– Det första sättet att angripa problemet kallar jag "CSR-lösningen". Företagen ser att folk blir drabbade av den vattenbrist som deras verksamhet skapar och går därför in för att stötta och hjälpa. Att ta ett socialt ansvar helt enkelt.
Det andra sättet kallar John Briscoe "fotavtrycks-idén".
– Fotavtrycks-idén bygger på att företagen genomför benchmark och kommer fram till en summa vatten som är acceptabel att använda till en viss produkt. Tyvärr slutar fotavtrycks-arbetet ofta i att företaget får ett fint plakat som de kan sätta på väggen och sen säger de "vi har ett fint plakat här – stör oss inte".
Slutligen har vi det tedje sättet, det sätt som John Briscoe menar är det mest effektiva och intressanta. Det är när företag öppnar upp samarbeten med den offentliga sektorna för att tillsammans lösa de gemensamma problemen.

Här nämner John Briscoe Nestles stora mjölkfabrik i Pakistan som ett bra exempel. Nestles mjölkleverantörer i Pakistan består av över 150 000 familjer – som i genomsnitt har en eller två mjölkkor var. Det här betyder att Nestle har en leverantörsrelation med alla dessa 150 000 familjer – man måste se till att allas kor är vaccinerade, att de producerar bra mjölk och, framförallt, att korna har tillgång till bra vatten.
– Nestlé insåg att det inte gick att lösa vattenproblemet för varje enskild familj. Man insåg att det krävdes större lösningar gällande infrastruktur och vattensystem. Därför vände man sig till den Pakistanska regeringen och erbjöd alla sina tillgängliga tjänster så att de tillsammans skulle kunna lösa vattenproblematiken, berättar John Briscoe.

Just den här typen av samarbeten är enligt John Briscoe vad som krävs för att världens vattenproblem ska kunna lösas. Näringsliv och offentlig sektor som arbetar tillsammans.

Det finns enligt John Briscoe en rädsla i Världen för att världens vatten ska tas över av privata bolag. Men det hotet tar han lätt på.
– Det är faktiskt något jag inte tror att vi behöver vara rädda för.
Istället vill han se fler samarbeten i världen. Företagen måste inse att det som är bra för alla oftast är bra för affärerna – därför ligger det i företagens intresse att hjälpa till att lösa vattenfrågan.
– Idag börjar det gå upp för företagen – så länge infrastrukturen och vattensystemen inte fungerar så är det svårt att göra bra affärer. Den insikten kommer vara en god hjälp för att lösa världens vattenproblem.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

World Water Week 2010

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.