Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Vatten och hav

Så ska du rapportera ditt vattenarbete

Publicerad: 10 September 2010, 07:40

På World Water Week samlades näringslivets egna vattenexperter för att diskutera hur man på bästa sätt får in vattenfrågorna i hållbarhetsredovisningnen. Här är 6 av deras viktigaste slutsatser.


Ämnen i artikeln:

World Water Week 2010

Världsvattenveckan samlades några av storföretagens vattenansvariga för att diskutera varför man man ska rapportera sin vattenpåverkan och hur man ska göra det.

I diskussionepanelen fanns representanter från flera storföretag med, som Sylvian Lôhte, vattenchef på petrokemiföretaget Borealis, Liese Dallbaum, chef för Water Stewardship på PecsiCo, Donna Jefferies, hållbarhetscef på Unilever och Jan Dell, energi- och kemichef på den amerikanska teknikkonsulten CH2M Hill.

Här fanns också Brook Barton från det internationella investerarnätverket Ceres, Brian Richter som är chef på Global Freshwater Programme på Alliance for Water Stewardship och professor Tony Allaln från King’s Collage i London.

Varför och hur ska man då rapportera vattenarbetet? Här är 6 slutsatser som gruppen var mer eller mindre överens om.

- Börja med att ta reda på hur mycket vatten din verksamhet konsumerar. Tyvärr är det bara 40 procent av världens största företag som berättar hur mycket vatten de använder. I vissa branscher ser det värre ut än i andra. En intressant slutsats som drogs av panelen var att det främst är företag som står nära slutkunderna som väljer att rapportera sin vattenhantering. Företag som står längre bak i näringskedjan tycks inte känna samma press att redovisa sitt vattenarbete.
- Simpel Water Fooktprint – typ så många liter vatten kostar det att producera den här kaffekoppen – är irrelevant information när man rapporterar vattenarbete. Det gäller att få in vattenavtrycket i en kontext som till exempel vad vattentrycket har för miljöpåverkan och hur det påverkar företagets hållbarhet.
- Nyckeltalen som används måste vara användbara, för interna förbättringar och för externa intressenter som till exempel investerare. Nyckeltalen måste också vara lätta att jämföra med andra företag i samma bransch. Här pågår det för tillfället mycket harmoniseringsarbete som det kan vara värt att hålla ögonen på.
- Kom ihåg att vattenpåverkan alltid är lokal. Därför är det viktigtatt göra mätningarna av vattenanvändningen så finkornig som möjligt. Berätta exakt var du tar ditt vattenifrån och ange helst varje vattenkälla – då det har stor betydelse för hur hållbar vattenanvändningen kan anses vara.
- Våga vara öppen med hela livscykeln på dina produkter och tjänster. Om du till exempel säljer livsmedel så räcker det inte att redovisa din egen vattenförbrukning. För att redovisningen ska vara rättvis måste du också till exempel redovisa vattenanvändningen i det jordbruk som producerar livsmedlet. Bygg därför dina nyckeltal på vattenanvändningen i hela produktionskedjan.
- Glöm inte att ta reda på riskerna. Kort sagt – när tar vattnet slut och hur påverkar detta ditt företag.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

World Water Week 2010

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.