Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Vatten och hav

Vattenfall får hård kritik

Publicerad: 2 April 2014, 08:02

Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning för 2013 visar att den statliga energijätten misslyckades med att nå både sina ekonomiska mål och hållbarhetsmålen. Nu möter man hård kritik från Naturskyddsföreningen.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetsmålNaturskyddsföreningenVattenfall

2013 var inget bra år för Vattenfall. Den hårt kritiserade Nuon-affären gjorde att man missade de flesta av de ekonomiska målen. Men bolaget missade också sina hållbarhetsmål.

Det katastrofala köpet av det holländska gasbolaget Nuon gjorde att Vattenfall tvingades till gigantiska nedskrivningar av värden på tillgångar, totalt 30,1 miljarder kronor. Men även när det gäller hållbarhet visar Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning att 2013 var ett dystert år.

Ett av Vattenfalls långsiktiga hållbarhetsmål är att minska utsläppen av växthusgaser till 65 miljoner ton år 2020. Men förra året gick det åt motsatt håll.

Bolaget ökade sina utsläpp av växthusgaser med 3,4 miljoner ton till totalt 88,4 miljoner ton. ­Ökningen förklarar Vattenfall med att nya kraftverk togs i drift.
När det gäller tillväxten i  förnybar elproduktion hänger Vattenfall inte med. Bolagets tillväxt ska vara högre än den genomsnittliga tillväxten för tio länder i Europa. Men förra året hade Vattenfall en tillväxt på 9,1 procent, samtidigt som man uppskattar att tillväxten i de jämförbara länderna ligger på 11– 15 procent.

Svante Axelsson på Naturskyddsföreningen är inte nådig i sin kritik mot Vattenfall.

– De ökar utsläppen av växthusgaser i stället för att minska dem och de håller inte tempot när det gäller att bygga ut förnybar energi, säger han till DN.

– När man tittar på deras planer att minska utsläppen är det inte realistiskt att de kommer att nå det.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.