Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Vatten och hav

Vattenfall kovänder – pratar kol och kärnkraft

Publicerad: 31 Maj 2010, 05:30

I reklamen har Vattenfall framställts som ett miljövänligt bolag. Nu är det slut på det, energijätten ska prata mer om vad man faktiskt ägnar sig åt.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Vattenfall ska sluta marknadsföra sig som ett miljövänligt bolag. Istället ska energijätten förmedla vad de faktiskt gör, rapporterar Dagens Media. Vattenfall har kritiserats för dubbelmoral i sin marknadsföring och orsakade bland annat rabalder 2008 med en reklamfilm som visade hur isbjörnar har svårt att överleva på smältande isar.

I den nya reklam Vattenfall arbetar med att ta fram ska inte visionen – som nu – om klimatet belysas.

– Vi kommer att fokusera vår marknadsföring på att berätta vad vi gör här och nu istället för som tidigare gå ut med vår långsiktiga klimatvision, säger Linus Almqvist, ansvarig för marknadskommunikation på Vattenfall, till Dagens Media.

Den långsiktiga klimatvisionen är ett av tre områden som Vattenfall arbetar med. Men, konstaterar bolaget, visionen har inte kommunicerats på rätt sätt. En del av kritiken som riktats mot Vattenfall har handlat om att att marknadsföringen sett ut på ett sätt i Tyskland där kol används i stor utsträckning och på ett annat sätt i Sverige.

– Det är ingen hemlighet att vi jobbar med kol och kärnkraft och kommer också att fortsätta med det så länge ägarna vill det, säger Linus Almqvist till Dagens Media.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.