Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Vatten och hav

Vattenfalls miljöchef: ”Vi kommer också fortsättningsvis att ha en miljöprofil”

Publicerad: 28 Maj 2010, 11:42

Idag basunerade DN Ekonomi ut att ”Vattenfall slopar miljöprofilen”. Miljöaktuellt ringde upp högsta miljöhönset – Agneta Rising – och frågade hur det kändes att arbeta med miljö på företaget en dag som denna.


Ämnen i artikeln:

VattenfallCsr

Bakgrunden är att Vattenfall, efter hård kritik och kalkonutmärkelser som "Climate Greenwash Awards 2009", bestämt sig för att tona ner höga miljöprofil. Förmodligen insåg företagets nya vd Øystein Løseth  att företagets gröna reklambudskap rimmade illa med företagetse faktiska verksamhet och företagets energiportfölj som innehåller 51 procent fossilkraft och 26 procent kärnkraft.

Miljöaktuellt ringde upp Agneta Rising, högsta miljöchef i koncernen, för att ställa några frågor.

Ok – hur känns det att jobba med miljöfrågor på Vattenfall en dag som denna då DN basunerar ut att Vattenfall spolar miljöprofilen?

– Jag har absolut inga problem med den nya kommunikationsstrategin. Det handlar just om en kommunikationsstrategi. Vår miljöstrategi ligger helt fast och vi fortsätter att ta ett aktivt miljöansvar för vår verksamhet och vi kommer också fortsättningsvis att ha en miljöprofil.

Tycker du att det är rätt att tona ned den höga miljöprofil som Vattenfall hållit?
– Jag har inga stora synpunkter på strategiskiftet. Men allmänheten har upplevt ett glapp mellan vår kommunikation och vår verksamhet. Det är vad vi nu vill komma tillrätta med.

Kan man säga att Vattenfall tidigare ägnat sig åt greenwash?
– Vår kommunikation kan av vissa ha uppfattats så. Vi har nog varit sämre på att prata om vad vi gör just nu idag och istället pratat för mycket om framtiden.  Sen blir vi förstås besvikna då vi svartmålas på miljöområdet. Vi har ett väldigt stort fokus på miljöfrågor och vi arbetar otroligt mycket för en bättre miljö och klimat.

Du har tidigare sagt att ”Vattenfall ska bli nummer ett för miljön och vi vill bli erkända för det”. Hur förhåller du dig till det uttalandet idag – vad har ändrats?
– Det är egentligen inget som ändrats. Det är fortfarande vår ambition – att miljöarbetet ska vara förstklassigt. Vi säger aldrig något som vi inte gör – det har alltid gällt för Vattenfall. Idag står vår portfölj till stor del av fossila bränslen, men vårt långsiktiga mål är att förändra den mixen. Men det arbetet går, som de flesta förstår, väldigt långsamt.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

VattenfallCsr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.