Miljöprofil blir affärsängel

Efter flera år som hållbarhetschef på Nordic Choice startar Gustav Stenbeck eget företag och blir affärsängel med ”hållbarhetstwist”.

– Jag vill komma närmare affären och jag vill utveckla självaste kärnan av affären. Det är där min spetskompetens ligger och det är där jag kan göra mest nytta. Jag brinner för företagsamhet och entreprenörskap, därför vill jag skapa nya företag, men även investera i startup-företag, säger Gustav Stenbeck och berättar att hållbarhet kommer att vara centralt i affärsidén.
– Det reflekteras även i företagsnamnet Gain Sustain. Min verksamhet kommer att bedrivas inom två områden och i den ena delen jobbar jag som konsult och föreläsare i hur företag utvecklar sina affärer och sitt strategiarbete med hjälp av hållbarhet. Det andra är en ren affärsängelverksamhet där jag startar upp egna företag och även investerar pengar och tid i andras idéer.

Vad tar du med dig från miljö- och hållbarhetsvärlden till din nya verksamhet? 

– Hållbarhet är för mig en strategifråga. Det handlar om att spela ”the long game” vilket är grunden till allt framgångsrikt strategiarbete. Den grundmurade kunskapen och tålamodet att göra långsiktiga avtryck kommer vara fantastiskt värdefulla när jag nu ska gå över till att spela ett ”short game” i form av korta innovationscykler och snabbrörliga småföretag.
Du nämnde att det här inte riktigt fanns med i den karriärplanering du gjorde för ett tag sedan – hur såg den ut?
– Min analys har varit att hållbarhet är en fråga som kommer bli akut viktig i bolagsstyrning i takt med att miljöproblem tilltar och konsumtionsmönster förändras. Därför var min plan att rida hållbarhetståget hela vägen till toppen i näringslivet. Den analysen är inte nödvändigtvis fel i innehåll, men jag upplever att den är fel i timing.
Vilket avtryck har du gjort på Nordic Choice?

– Jag lämnar kedjan i bättre skick än jag hittade den. Tveklöst är det så. Men det kan jag inte ensam ta äran för. Nordic Choice består av 12 999 engagerade hållbarhetsambassadörer och en mycket entusiasmerande ledare i form av Petter Stordalen som länge gjort en helt korrekt analys över hur dessa frågor kommer påverka inte bara planetära system utan även folks konsumtionsmönster. Petter ser hållbarhet som en ödesfråga för alla som vill fortsätta göra business de närmsta 100 åren.

Vad är du mest stolt över?

– Arbetet med hållbarhetscoacher där vi parar ihop våra hotell med hållbarhetsstudenter på högskolor. Hälften av våra hotell i Sverige och Norge har en coach och sedan 2011 har över 350 studenter gått igenom programmet på sin väg ut i arbetslivet.
Hur ser du på miljö- och hållbarhetschefernas roll och situation idag? 

– Frågorna blir allt mer angelägna och tyngden i rollen ökar. Jag tycker arbetet alltmer kommer med en tvärfunktionell kravspecifikation som ibland blir övermänsklig. På Hållbarhetschefens bord ska frågor som rör strategi, varumärke, HR, miljö, politik, och inte minst PR och kommunikation landa. Vi kommer se att rollen fortsätter utvecklas och med den även arbetsuppgifterna.


Du tycker att det går för långsamt med miljö- och hållbarhetsarbetet idag?

– När jag var på Greenpeace kring millennieskiftet identifierade jag hållbarhet som en strategiskt viktig fråga för alla företag. Ska jag vara ärlig trodde jag då att hållbarhetskompetens 2016 skulle hittat in till den yttersta bolagsstyrningen i form av styrelserepresentation.
– I hållbarhetsnischen finns det en enorm mängd fantastiskt kompetenta nestorer som jag är förundrad över att de inte bidrar med sin kunskap om hållbar bolagsstyrning i ett bredare perspektiv. Frågan är på frammarsch, men tempot är otillräckligt både för mänskliga och planetära behov och inte minst för mitt tålamod.