Dolda utsläpp bakom elbilar

Elbilen släpper inte ut några avgaser men dras med flera hållbarhetsutmaningar. – I dag ges stöd till supermiljöbilar utan att vi vet hur mycket de ger i besparade utsläpp, säger miljöskribenten Anders Welin.

Nissan jobbar nu tillsammans med energibolag för att kombinera elbilsförsäljning med leverans av förnybar el.

Även om elbilar är tillsynes utsläppsfria när de kör på vägarna återstår mycket innan de blir helt fossilfria. Elmix, råvaruutvinning och återvinning lyftes under ett seminarium i Almedalen som utmaningar för att elbilen ska bli verkligt hållbar. Sett ur ett livscykelperspektiv väcktes frågan om hur mycket supermiljöbil en elbil verkligen kan kallas.

– I dag ges stöd till supermiljöbilar utan att vi i slutändan vet hur mycket de ger i besparade utsläpp. Jag är oroad över vad det kostar skattebetalarna i kronor per sparat ton koldioxid, sade miljöskribenten Anders Welin.

Han pekar bland annat på energiåtgång vid tillverkning av olika komponenter i elbilar, vilket han menar att biltillverkarna håller inne med data om. Och enligt Anders Nordelöf, doktorand i miljösystemanalys vid Chalmers tekniska högskola, har biltillverkarna bristande kunskaper om energiåtgång i leverantörskedjan vid tillverkning av olika komponenter.

– Det används mycket schablonvärden och alla tillverkare är livrädda för att deras värden ska vara sämst om de börjar publicera faktiska siffror. Men Ford har nyligen tillsammans med LG har publicerat data som visar på utsläpp av 3-3,5 ton vid tillverkning av ett batteri. Med rätt elmix körs de utsläppen ganska snabbt ikapp, sade han.

På frågan litiumbrytning och återvinning av batterier poängterade paneldeltagarna att det återstår mycket innan kretsloppen av ändliga resurser kan börja slutas. Att bryta nytt litium är i dag betydligt billigare för tillverkarna än att återvinna uttjänta batterier. Dessutom är tillgången på batterier att återvinna fortfarande begränsad. Längre har det kommit med återanvändning av batterier från elbilar.

– När våra batterier har förlorat 70 procent av sin ursprungliga kapacitet återanvänds de som stationära batterier för energilagring i samband med förnybar elproduktion. Det är i dag större efterfråga på gamla batterier än vad vi kan leverera, sa Jarkko Ahlbom från Nissan.