Missbruka inte den viktiga klimatkompensationen

DEBATT. Om vi ska ha en chans att nå klimatmålen handlar det framför allt om att minska utsläppen, men också att ta ansvar för de utsläpp som man ännu inte lyckats komma åt till exempel genom att klimatkompensera. Seriöst utformat kan klimatkompensation både höja ambitionsnivån och påskynda utsläppsminskningar. Det skriver Claire Wigg, ZeroMission och Anna Larsson, U&We.

Claire Wigg,  ZeroMission och Anna Larsson, från U&We.

Det är väldigt viktigt att inte undergräva trovärdigheten i de olika möjligheter som finns för att rädda klimatet. För en del företag verkar det tyvärr ligga en lockelse i att slarva och i sin marknadsföring lova för mycket kring sin klimatkompensation. Bland annat har rese- och flygbranschen kritiserats för att överdriva löften kring klimatkompensation och för att brista i sin transparens.

Även en del företag som förmedlar klimatkompensation har kritiserats för oklara beräkningar av utsläpp och bristande kontroll av klimatkompensationsprojekten. Det här öppnar för kritik mot klimatkompensation som helhet och då riskerar det att undergräva de många seriösa och mycket betydelsefulla ansträngningar som faktiskt görs. Detta är allvarligt eftersom det motverkar den klimatomställningen som måste ske.

Vad som krävs är alltså att klimatkompensation görs på ett seriöst sätt och att man i sin marknadsföring inte överdriver klimatkompensationens betydelse för företagets och produkternas faktiska klimatpåverkan. Det är egentligen inte så svårt. Alla företag och organisationer som använder klimatkompensation som del i sitt klimatarbete bör göra följande:

Gör beräkningar som baseras på aktuell forskning och internationellt accepterade standarder. Beräkningarna ska publiceras och bygga på bra dokumentation. Ta ansvar för och räkna in alla utsläpp i hela värdekedjan, inte bara utsläpp som sker på hemmaplan.

Sätt upp mål och följ handlingsplaner för minskning av utsläpp och utgå då från mål som är i linje med det globala klimatmålet om 1,5 graders uppvärmning.

Välj klimatkompensationsprojekt som är certifierade och lokalt välförankrade. Den som förmedlar klimatkompensationen ska ha nära kontakt med projekten och även besöka projekten. Satsa inte på projekt som skulle bli av ändå, eftersom de inte tillför ny klimatnytta (additionalitetsprincipen).

Kommunicera klimatkompensationen på ett trovärdigt sätt. Ge inte bild av att klimatkompensationen fixar hela problemet. Använd endast begrepp som ”klimatneutral” om det stämmer med hur detta definieras i en internationellt accepterad standard.

Om alla följer de här principerna blir det lättare för andra att se nyttan med klimatkompensation, samtidigt som utrymmet för överdrivna marknadsföringsbudskap minskar. Vinnaren är klimatet.

Claire Wigg,
vd, ZeroMission 

Anna Larsson,
vd, U&We