MP vill utreda översvämningsrisker i Stockholms tunnlar

Utred klimatanpassningsarbetet i Stockholms tunnelbana, uppmanar politiker.

Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stockholm_-_Tunnelbana_-_Gamla_Stan_(11119660965).jpg

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 15 december.

När stormen Helga drog över landet började Stockholms tunnelbana ta in vatten och de höga flödena gjorde att vattnet började rinna över kajkanten vid Gamla stan. Därför kräver Miljöpartiet nu att regeringen fattar ett beslut om vilken aktör som ska ansvara för översvämningsriskerna i Stockholms tunnlar.
– Stormen Helga visade vad som kan hända. Den största faran är när det börjar rinna ned vatten på tunnelbanespåret, då slås hela tunnelbanetrafiken ut i Stockholm. Förutom Gamla stan är de mest utsatta områdena Bleckholmstunneln och Ridarholmstunneln. Om det rinner ned vatten där kan det orsaka enorma konsekvenser för biltrafiken i Stockholm, säger Tomas Eriksson gruppledare och ansvarig för regionplaneringsfrågor för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting, till Miljöaktuellt.

2011 gjorde länsstyrelsen en kartläggning över vilka tunnlar i Stockholm som tydligt visar att kombinationen av höga vattenflöden och hårt väder utgör en stor fara för allvarliga störningar i Stockholms infrastruktur. Man kom bland annat fram till att Slussen låg i riskzonen. Idag saknar Sverige en samlad bild över vilka åtgärder som ägarna av tunnlarna har genomfört för att undvika översvämningar. Miljöpartiet menar att det inte gavs ett tydligt uppföljningsuppdrag från regeringen till Länsstyrelsen om tunnlarna. Därför vill partiet att Länsstyrelsen genomför en ny uppföljning på egen hand.
– Det hade varit enkelt för både den föregående och nuvarande regeringen att ge uppdraget till länsstyrelsen i Stockholm. Nu ligger ansvaret för att genomföra åtgärder för att minska översvämningsrisken hos SL, Vägverket och Stockholms, vilket försvårar det hela då det inte finns en samlad aktör, säger Tomas Eriksson.