Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag11.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Gasum

En ödesfråga för klimatet: "Vi kan inte vänta på kommande innovationer"

"Det är förödande att sitta och vänta på ny teknologi. Vi måste agera här och nu", menar Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden på Gasum.

Publicerad: 22 februari 2021, 10:37


Tiden går fort. Nu är det bara nio år kvar tills 2030, då världens utsläpp, enligt Parisavtalet, ska vara halverade jämfört med 2015 års nivåer – och ska det finnas någon chans att klara de uppsatta målen måste det till en snabb förändring, menar Mikael Antonsson.

– Vi kan inte vänta på kommande innovationer och uppfinningar. Det är jättebra att det kommer ny teknologi, men om en båt läcker kan du inte börja bygga en ny, du måste först täppa till de hålen som finns. Gör vi inte det här nu, så kommer det att vara för sent, säger han och poängterar vikten av att jobba parallellt.

– Det handlar både om att använda de tekniker som faktiskt finns, och att utveckla ny teknologi. Men det är förödande att bara sitta och vänta. Vi måste agera här och nu.

Kan göra skillnad redan idag

Och redan idag finns det alternativ som kan göra stor skillnad. Genom att till exempel använda flytande biogas som drivmedel kan man minska koldioxidutsläppen för transporter med upp till 90 procent.

Gasum arbetar för en grönare framtid genom just effektiva gaslösningar, som inkluderar egna biogasanläggningar och en infrastruktur för gasdrivna fordon. 

– Det är jättebra att elektrifieringen har kommit igång ordentligt, och elbilar fungerar utmärkt som ett komplement till andra lösningar, som till exempel komprimerad gas. 

Men när det kommer till tung trafik så återstår det en hel del, menar Mikael Antonsson.

– En lastbil ska i princip kunna gå dygnet runt, och med den kraft som finns i innovationer så kommer vi att komma dit så småningom. Men vi kan inte vänta, utan måste använda det bästa som finns just nu. Det gäller inte bara gas, utan alla alternativ som kan bidra till minska koldioxidutsläppen, säger han.

Driver på utvecklingen

En viktig aspekt är att faktiska satsningar driver på den tekniska utvecklingen.

– Så är det absolut, all användning stimulerar tillverkarna att fortsätta utveckla sina lösningar. 

Ett bra exempel är att Gasum investerade i ett tankstationsnätverk för flytande gas innan marknaden fanns för det. 

– Det var en grundförutsättning. Ett åkeri köper inte en lastbil som går på ett bränsle som inte går att tanka. Man måste helt enkelt våga ta sådana beslut, annars blir det ”hönan och ägget” av det hela. 

För två år sedan fanns det sju tankstationer för flytande gas i Sverige – idag finns det 27.

– Bollen är i rullning och nu går det väldigt snabbt. Fler stationer är på gång, så inom något år bör vi på Gasum själva ha 25 stationer, och landet totalt 40 till 50. Det gör att det blir allt lättare att tanka, oavsett var du har ditt åkeri. Det blir också enklare att välja rätt fordon och att ställa krav i upphandlingar om nätverket täcker hela landet. 

Att det är fler i branschen som investerar i detta ser Mikael Antonsson som enbart positivt. Det visar att det finns riktig konkurrenskraft – vilket driver på utvecklingen ytterligare. 

Och faktum är att flytande gas redan idag är ett konkurrenskraftigt alternativ, även om man bortser från hållbarhetsaspekterna.

– Vi gjorde nyligen ett test med Orkla, där de under en månad fick byta ut ett dieseldrivet fordon mot ett gasdrivet. De körde exakt samma vägsträcka, med samma höjdskillnader och samma chaufför. Det visade sig att det fanns en klar ekonomisk fördel att välja flytande gas, konstaterar Mikael Antonsson.

Krävs en fungerande infrastruktur

För att fler ska våga måste det finnas just en fungerande infrastruktur och en enkelhet för användarna. 

– Vi är där nu. Early adopters har visat att det funkar, och då kommer nästa våg av användare. Vi tror mycket på de som köper logistik, till exempel Ica, Axfood och Lidl – det vill säga företag som har en business to consumer-karaktär, och hela tiden stöter på krav från konsumenterna att tänka hållbart.

– Men det här kommer verkligen i alla sektorer. Att inte vara hållbar i alla aspekter är att ta bort viktig konkurrenskraft i sin portfölj. För fem-tio år sedan nöjde sig folk kanske med ett statement på hemsidan, men idag kräver konsumenterna att man gör allt på riktigt. Det är egentligen det här som hela Greta Thunbergs aktion handlar om – att agera nu, och inte vänta. Vi på Gasum kan inte annat än att hålla med.

Se Mikael Antonsson från Ekotransport 2030:

Läs mer om hållbara transporter på Gasums webbplats

Texten är en annons från Gasum