Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från CWS

Fisknätsmattor kan minska Sveriges utsläpp med 1000 ton

Tack vare mikrofibrer och en unik färgsättning behöver Miljömattan inte tvättas lika ofta som en vanlig matta. ”Vi bedömer att Sverige skulle kunna minska sina utsläpp med 1 000 ton koldioxid per år. Mattorna är dessutom bättre för kunderna, så det finns egentligen inga anledningar för dem att inte byta”, säger Pontus Jason, Sverigechef Hygien på CWS.

Publicerad: 20 september 2021, 10:44


Skonsammare tvättmedel, lägre temperaturer och färre kemikalier – tvätteribranschen har minskat sin miljöpåverkan mycket de senaste åren. Men med entrémattor har det hittills gått trögare. Många kunder väljer standardmattor av gammal vana och ofta har miljön kommit i andra hand. 

– Tvätterierna har ofta tjänat på att tvätta så ofta som möjligt. När vi tog fram Miljömattan ville vi försöka tänka tvärtom och spara resurser genom att skapa en matta som höll sig fräsch upp till dubbelt så länge. Och det har visat sig fungera precis som vi hoppades, säger Pontus Jason.  

Hälften så många tvättar och transporter  

Miljömattan, som lanserades för två år sedan, kräver betydligt färre tvättar än en vanlig matta. I grunden finns en slitstark konstruktion i Econyl – med mikrofibrer gjorda av återvunnet material från bland annat fisknät som samlats upp ur världshaven. Men lika viktiga är mattans egenskaper när den väl används. Konstruktionen gör nämligen att den kan absorbera upp till dubbelt så mycket smuts som en vanlig matta. Dessutom har den en unik färgkombination som gör att mattorna ser fräscha ut längre.  

– Vi behöver helt enkelt inte byta mattorna lika ofta, så vi har i stort sett kunnat  halvera både antalet tvättar och antalet transporter. Samtidigt har kunderna både fått en bättre matta och färre byten, säger Tomas Holmgren, QESH Manager på CWS.  

Potential att spara 1 000 ton koldioxid per år 

Idag utgör Miljömattan en sjättedel av CWS standardmattor. Och eftersom de har visat sig ge hela 40 procent lägre koldioxidutsläpp bedömer Tomas Holmgren att det finns stor potential om fler kunder skulle få upp ögonen för konceptet.  

– Om alla standardmattor i Sverige skulle bytas ut på det här sättet skulle branschen kunna minska sina utsläpp med 1 000 ton per år. Det är ganska stora siffror.  

Stöd till mangroveskogar i Kenya

Nu väljer CWS att även klimatkompensera för resterande utsläpp från tvätt och transporter, medan man arbetar med att eliminera även dem. Pengarna går till Mikoko Pamoja – ett prisbelönt projekt för att skydda mangroveskogar i södra Kenya – något som förutom klimateffekten också bidrar till att bevara den biologiska mångfalden i världshaven. 

– Vårt långsiktiga mål är nollutsläpp, men miljön kan inte vänta. Därför vill vi redan nu bidra till positiva klimatprojekt medan vi arbetar vidare med alla våra egna projekt för att nå ända fram, säger Tomas Holmgren.  

Driver på för en cirkulär tvätteribransch 

CWS målsättning är det som kallas cirkularitet – alltså att alla produkter, inklusive entrémattorna, ska ingå i ett kretslopp som inte förbrukar några ändliga resurser. Dit hoppas man kunna nå genom att både hitta nya tekniska lösningar och jobba tillsammans med sina leverantörer för att minska deras miljöpåverkan.

 – Vi vill gå i frontlinjen och visa branschen att det är möjligt. När det gäller klimatet har vi ju alla samma mål i slutändan, säger Pontus Jason.

Om CWS 

Med innovativa, hållbara och digitala hyrlösningar bidrar CWS till en hälsosammare och säkrare morgondag. CWS erbjuder produkter och tjänster  inom områdena Hygiene, Floor Care, Workwear, Fire Safety, Cleanrooms och Healthcare. Tack vare sin servicemodell kan företaget bidra till den cirkulära  ekonomin inom alla områden – material sparas in på, återanvänds och återvinns  för att minska resursanvändningen. CWS sammanfattar sin syn på hållbarhet och  alla angränsande aktiviteter med ett gemensamt budskap: Think Circular! 

CWS är ett varumärke för CWS-boco International GmbH och dess dotterbolag.  Gruppen sysselsätter idag cirka 11 000 personer i 15 länder. År 2020 genererade CWS-boco-koncernen en omsättning på 1,2 miljarder euro. Franz Haniel & Cie.  GmbH innehar 100 procent av aktierna, vilket gör CWS till det största familjeägda  textil-och tvättserviceföretaget i Sverige.

För mer information, besök cws.com 

Om projektet Mikoko Pamoja i Kenya 

Mikoko Pamoja (”Mangrove tillsammans”) i södra Kenya är världens första projekt för att finansiera bevarande av mangroveskogar genom försäljning av klimatkompensationskrediter. Tack vare ett nära samarbete med lokala myndigheter och organisationer kan projektet samtidigt bidra till att bevara den biologiska mångfalden, gynna lokalsamhället och minska klimatpåverkan. 2017 vann projektet det prestigefyllda Equator Initiative Price för sitt arbete.

CWS stödjer projektet genom att klimatkompensera fullt ut för alla koldioxidutsläpp från tvätt och transporter av Miljömattan.  

Läs mer om projektet här

Läs mer om CWS hållbarhetsarbete här

Läs mer om Miljömattan här!

Texten är en annons från CWS