Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Advania Sverige

IT-branschens utmaning: Nästa steg på vägen mot en cirkulär ekonomi

En mer cirkulär ekonomi är nödvändig om vi ska bygga ett fossilfritt samhälle. Men vilket är nästa steg i utvecklingen? Helena Nordin, Chief Sustainability Officer på Advania, berättar vad som krävs för att IT-branschen ska bli mer hållbar.

Publicerad: 16 november 2021, 10:31


– Under de senaste tio åren har det gjorts återkommande beräkningar av IT-branschens koldioxidutsläpp. När man tittar på helheten, vilket inkluderar hela IT- och telekombranschen, till exempel tillverkning, drift av datacenter och livscykelhantering av hårdvara, så brukar man landa i att branschen står för ungefär 2 procent av de globala utsläppen. Och det är ungefär lika mycket som flygindustrin, berättar Helena Nordin.

Hon menar dock att det är anmärkningsvärt att siffran har legat ganska konstant kring 2 procent, trots att digitaliseringen har exploderat, till exempel i form av streamingtjänster och digital media.

Digitaliseringen är en möjliggörare

– Vi hanterar idag exponentiellt mycket mer data jämfört med 10 år tillbaka i tiden men tack vare energieffektivisering och förnybar el har klimatpåverkan inte alls ökat i samma utsträckning. Så inom det området har man lyckats bryta den direkta kopplingen mellan tillväxt och klimatpåverkan, säger Helena Nordin och poängterar att digitaliseringen samtidigt faktiskt kan bli en möjliggörare för ett fossilfritt samhälle.

Smarta digitala lösningar och exponentiella tekniker – som AI, IoT och robotik – har en enorm potential när det kommer till att exempelvis effektivisera tillverkningsindustrin eller för att ersätta resor och transporter. 

– Under pandemiåret har digitaliseringen på många sätt möjliggjort att samhället överhuvudtaget kunnat hålla igång. Vi på Advania minskade våra utsläpp med nästan 80 procent under 2020, vilket berodde på distansarbete och uteblivna tjänsteresor. Trots detta visade det ekonomiska resultatet det året på en stark tillväxt, både gällande omsättning och lönsamhet, säger Helena Nordin.

Cirkulär ekonomi: börja i rätt ände

Färre resor och effektivare energianvändning är dock bara början när det kommer till en cirkulär ekonomi. 

– Än så länge har det varit mycket fokus på återvinning, men det är egentligen det sista steget i det cirkulära tänkandet. Innan dess måste man skapa så många användningscykler som möjligt, och där finns det massor att göra.

Helena berättar att Advanias kunder oftast använder en bärbar dator i ungefär tre år. Därefter samlas de in för service och säker radering av data innan de går vidare till andrahandsmarknaden, ofta till andra europeiska länder.

– I framtiden hoppas vi att de stora datortillverkarna utvecklar produkter som är betydligt lättare att uppgradera. Visionen är att vi ska kunna ta in en dator när den börjar kännas långsam, uppgradera den och sedan skicka tillbaka den till samma kund. Men det krävs ett nytt designtänk från tillverkarna, så att det blir lätt att byta ut till exempel batteri eller utöka minnet.

Kundernas krav leder till nya affärsmodeller

Ett första steg på vägen för att få till en beteendeförändring hos användarna är att erbjuda IT som tjänst i stället för att de köper själva produkterna.

– Ett sådant skifte innebär att vi, i stället för att sälja hårdvara tillsammans med olika produktnära tjänster, säljer arbetsplats som en tjänst där tillgången till själva produkterna under hyrestiden ingår. Genom att Advania hela tiden behåller ägandeskapet av hårdvaran blir det naturligt att vi också samlar in, uppgraderar och återanvänder dem, medan kunden i princip betalar för tillgången till en fungerande dator. Man kan dra paralleller till dagens bilpooler, där man köper tillgång till ett transportmedel, snarare än att äga bilen.

– Kundkraven på mer cirkulära erbjudanden är redan här, och vi på Advania gör vad vi kan för att möta dem, genom att till exempel erbjuda begagnade produkter. Men jag väntar fortfarande på den stora visionären bland de globala IT-tillverkarna – någon som vågar tänka nytt och utmana de etablerade affärsmodellerna och som vänder upp och ned på hela branschen. Det är förhoppningsvis bara en tidsfråga innan vi får se ett Spotify för IT-hårdvara, och när det väl händer kan det  gå riktigt snabbt. Kanske sitter någon av våra partners redan med en lösning i bakfickan som de inte visat upp ännu?

Film: Se avsnitt 3 av Impact by Advania - "Cirkulär ekonomi i IT-branschen"

www.advania.se

Texten är en annons från Advania Sverige