Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Operation Smile

Så skapar social hållbarhet affärsnytta

Genom att visa hur ditt bolag skapar samhällsnytta får du en stark drivkraft till både bättre affärer och mer lojala och stolta medarbetare.

Publicerad: 10 maj 2021, 10:35


Ett sätt att skapa samhällsnytta är genom att samarbeta med en hjälporganisation. Hur kan ett partnerskap mellan en organisation och ett företag gynna affären? Hur bör det se ut för att skapa bästa nytta för båda parter?

Den 7 maj hölls ett webbinarium, som utgick från Operation Smiles verksamhet, där man diskuterade trender, utmaningar och möjligheter. Medverkade gjorde flera bolag som delade exempel från verkligheten. Här är några ämnen som togs upp:

  • Vad gör oss lyckliga? Ta del av den senaste forskningen på området

  • Social hållbarhet: Så skapar det affärsnytta, tre olika exempel från verkligheten

  • Därför skapar engagemang i en samhällsfråga trogna medarbetare och kunder

  • Whitewash och risker med att samarbeta med en frivilligorganisation

Se hela webbinariet här:

Webbinariets hela agenda:

Samarbete för att skapa engagemang
Mölnlycke Healthcare om hur arbete med en samhällsfråga skapar medarbetarengagemang.
Kristina Lönnqvist, Mölnlycke Healthcare

Från filantropi till partnerskap
KaroPharma berättar om hur de använder sig att sitt samhällsengagemang i marknadsföring
Lisa Westerdahl, VP Commercial Pharma Operations & Corporate Communications, Karo Pharma

Givande som en del av affärsidén
Postkodlotteriet berättar om varför det gynnar affären att ge bort en del av vinsten.
Anders Åbrandt, vd Postkodlotteriet

Det gör oss lyckliga
Professorn Micael Dahlen är fascinerad av begreppet lycka och släppte förra året boken "En liten bok om lycka" med tips för hur man blir lyckligare.
Micael Dalén professor i ekonomi, Handelshögskolan i Stockholm

Risk för whitewash?
Vad behöver man tänka på för att ett samarbete med en frivilligorganisation inte ska uppfattas som påklistrat?
Pär Svärdson, vd ApoteaMartin Forsling, vd, Bontouch

Summering- så skapar social hållbarhet affärsnytta
Operation Smile berättar om fyra olika sätt att samarbeta som gynnar affären
Annika Billing, generalsekreterare Operation Smile
Maya Jacobsson, chief development officer, Operation Smile

Läs mer på Operation Smiles hemsida

Texten är en annons från Operation Smile