Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från BillerudKorsnäs

Störst, bäst och vackrast?

Hållbarhet är ingen tävling, men det är klart att vi vill vara bäst. Bäst på att möta våra kunders behov, alla medarbetares förväntan och omvärldsutmaningarna vi alla står inför.

Publicerad: 24 Juni 2020, 08:16


Nya numret av Aktuell Hållbarhet har tema ”Hållbarhetsmäktigast”. Bra tema – det finns så många som har gjort imponerande resor och resultat! Det är inte bara hållbarhetsnördarna (som jag) som sätter hållbarhet på prioritetslistan – på BillerudKorsnäs är till exempel hela ledningsgruppen och styrelsen högst engagerade. Inte så konstigt, när hållbarhet är en integrerad del i vår strategi.

Vid en diskussion om hållbarhet som drivkraft för innovation i ledningsgruppen häromveckan, så konstaterades det att vår hållbarhetsprestanda – och hur framåtlutade vi är som bransch och företag – kommer att vara helt avgörande för vår affär framöver. Hållbarhet är helt enkelt både en förutsättning och en framgångsfaktor för att våra intressenter ska vilja jobba med oss.

Det är ett av skälen till varför vi på BillerudKorsnäs sätter stort värde på de externa bedömningar som görs av vårt arbete. Vi vill bli jämförda! Dow Jones Sustainability Index (DJSI) är ett bra och heltäckande sådant system – där vi rankas som ledare i vår bransch och dessutom tillhör vi topp 10 procent av alla cirka 3400 medverkande börsbolag globalt. Det är vi otroligt stolta över. Det är inte bara en bra benchmark över att vi täcker in ett stort antal viktiga hållbarhetsutmaningar i vårt arbete, utan det är också en god hjälp i vår egen resa.

Vi utvecklas som företag när vi tar in de krav som omvärlden ställer på oss; vad världen behöver, vilka samhällsutmaningar vi kan lösa – och inte bara utgår från vad vi helst vill göra. Vi behöver en perfekt balans av omvärldens krav och förväntningar och våra egna drivkrafter, styrkor och utmaningar. I den mötespunkten bildas ett mycket starkt erbjudande till marknaden, som vi själva bottnar i. Då kan vi verkligen svara upp mot vår mission – att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid.

Malin Ljung Eiborn
EVP Sustainability, BillerudKorsnäs

Läs mer på BillerudKorsnäs hemsida

Artikeln är producerad i samarbete med BillerudKorsnäs och ej en artikel av Aktuell Hållbarhet