Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Coca-Cola European Partners

Vägen mot netto noll

Coca-Cola i Sverige vill bidra till en cirkulär och grön omställning av livsmedelsbranschen. Målet är att den svenska produktionen ska vara klimatneutral inom kort och att hela koncernens värdekedja ska ha netto noll 2040. En stor utmaning som inte kommer att klaras av på egen hand. – För att planen ska lyckas måste vi engagera våra leverantörer och skapa fler samarbeten även utanför branschen, menar Sofie Eliasson Morsink, vd för Coca-Cola European Partners i Sverige.

Publicerad: 18 December 2020, 13:44


Den som har passerat Jordbro utanför Stockholm har förmodligen också skymtat en rödvit logotyp mellan träden. Det är här som The Happiness Factory ligger. Ja, det kallas så: Coca-Colas svenska produktionsanläggning och kontor som byggdes i slutet av 1990-talet. Här arbetar cirka 700 personer och med vatten från Mälaren produceras varje år över 400 miljoner liter dryck av varumärken som Coca-Cola, Fanta och Sprite. Här tappas också MER Tetra och Bonaqua på källvatten som går rakt in i fabriken.

– Vi är mycket mer lokala än många tror - 90 procent av alla våra drycker produceras här i Jordbro, säger Sofie Eliasson Morsink.

Miljöfrågorna har varit prioriterade under många år vid fabriken i Jordbro. Vid starten 1997 användes exempelvis 2,9 liter vatten för varje liter dryck och idag har den siffran mer än halverats. Sedan många år används uteslutande förnybar energi i produktionen – klimatneutral el från vindkraft samt fjärrvärme från träflis (biomassa).
För drygt två år sedan tog Sofie Eliasson Morsink över som vd för Coca-Cola European Partners i Sverige. Och hon är tydlig med sin hållbarhetsagenda.
– Jag ser hållbarhet som vår viktigaste fråga, säger Sofie. Vi har kommit en bit på vägen men för att driva en förändring måste vi hjälpas åt och samarbeta. Ensam är inte stark.

Förpackningar är ett viktigt fokus i klimatstrategin och tidigare i år gick CocaCola i Sverige över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. För att ta det till nästa nivå krävs ny teknik och Coca-Cola arbetar hårt med att skapa framtidens förpackningar.

– Som branschledare kommer vi att fortsätta ta ansvar för att utveckla de mest hållbara förpackningslösningarna. Vi välkomnar en dialog kring hur hela industrin kan samarbeta med det här så att vi tillsammans kan nå ett cirkulärt system för PET.

Sannolikt är det just det enträgna hållbarhetsarbetet som fick regeringen att i somras välja in Sofie Eliasson Morsink i Delegationen för cirkulär ekonomi. Delegationens uppgift är att utgöra en plattform, kunskapscentrum och en samordnande kraft för omställningen till en cirkulär ekonomi.

– Det är ett förtroende som jag är väldigt glad över. Vi behöver kraftsamla för att säkra en hållbar konsumtion framåt och i det arbetet hoppas jag kunna bidra med vår kunskap och våra erfarenheter från dryckesindustrin.

För att ytterligare öka takten i den gröna omställningen har Coca-Cola European Partners tagit fram en ny klimatstrategi – Action on Climate Now. Målet är att hela koncernen ska ha netto noll i hela värdekedjan senast 2040. För detta krävs en mängd olika initiativ inom flera olika områden såsom råvaror, förpackningar, transporter, produktion och kylutrustning. En avgörande del är att få med sig leverantörerna på resan eftersom 93 procent av utsläppen sker utanför företagets egen produktion.

– Vi vill vara en drivande kraft men det krävs samarbeten på flera nivåer för att vi ska kunna göra riktig skillnad. Samverkan inom branscher, mellan branscher och mellan näringsliv och politik. Med gemensamma ansträngningar kan vi verkligen göra skillnad.

© 2020 THE COCA-COLA COMPANY. COCA-COLA IS A REGISTERED TRADEMARK OF THE COCA-COLA COMPANY.

https://www.cocacolaep.com

Artikeln är producerad i samarbete med Coca-Cola European Partners och ej en artikel av Aktuell Hållbarhet